لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

درخواست رئیس‌جمهور فرانسه برای تمدید سه ماهه وضعیت اضطراری


رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در نشست کنگره فرانسه، از تصمیم برای تمدید وضعیت اضطراری در این کشور به مدت سه ماه خبر داده و خواستار رأی مثبت قانونگذاران فرانسوی به این تصمیم شده است.

فرانسوا اولاند که روز دوشنبه ۲۵ آبان در نشست مشترک نمایندگان مجلس ملی و سنای این کشور سخنرانی کرده، از قانونگذاران خواسته است که تا پایان این هفته به لایحه‌ای روز چهارشنبه در مورد تمدید وضعیت اضطراری تقدیم خواهد شد، رأی مثبت دهند.

نشست مشترک نمایندگان مجلس ملی و سنای فرانسه که به کنگره موسوم است، به ندرت در فرانسه برگزار می‌شود و در طول سال‌های ریاست جمهوری آقای اولاند این نخستین بار است که نشست کنگره این کشور برگزار می‌شود.

در عین حال کنگره فرانسه اختیارات ویژه‌ای برای اصلاح قانون اساسی این کشور دارد و رأی دو سوم اعضای کنگره می‌تواند به تغییر در قانون اساسی منجر شود.

در این زمینه هم آقای اولاند خواستار اصلاح قانون اساسی و «اجازه به نهادهای مسئول برای اقدام علیه تروریسم جنگ‌محور» شده است.

او همچنین خواستار آن شده که با تغییر قانون اساسی، دولت بتواند از محکومین جرایم تروریستی که «زاده فرانسه هستند» و تابعیت دوگانه دارند، «سلب تابعیت» کند.

آقای اولاند در این زمینه گفته است که «دولت باید بتواند، شهروندی فرانسه را از کسانی که محکومیت‌هایی در زمینه تهدید منافع ملی یا اقدام تروریستی دارند، سلب کند».

در قانون کنونی فرانسه، سلب تابعیت تنها از کسانی ممکن است که با داشتن تابعیتی دیگر «به تابعیت فرانسه درآمده‌اند» نه کسانی که به واسطه تولد در فرانسه تابعیت این کشور را دارند.

درخواست برای نشست شورای امنیت

رئیس‌جمهور فرانسه، در بخش دیگری از سخنان خود در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای این کشور، بار دیگر تأکید کرده است که کشورش جنگ علیه گروه خلافت اسلامی در سوریه را به تلافی حملات پاریس که به گفته او «اقدامی به مثابه جنگ بود» تشدید می‌کند.

آقای اولاند گفته است که حملاتی که در پایتخت فرانسه از میان افرادی که از جمعه‌شب خود در رستوران‌ها، و بارها و سالن کنسرت و استادیوم ملی لذت می‌بردند، ۱۲۹ قربانی گرفت، «اقدامی به مثابه جنگ» بود.

وی یادآور شده که این حملات، «در سوریه تصمیم‌گیری و طراحی شده بود، در بلژیک آماده‌سازی و سازماندهی شده بود، و با همدستی [چند] فرانسوی، در خاک فرانسه به اجرا درآمد».

در فاصله کوتاهی پس از حملات خونبار پاریس، پلیس بلژیک با یورش به محله مولن‌بیک در غرب بلژیک، جایی که محل سکونت اجتماع بزرگی از مهاجران ترک و مراکشی و یکی از پایگاه‌های اصلی اعزام نیروهای جهادی خارجی به سوریه است، چندین مظنون را بازداشت کرد.

هم در میان بازداشت‌شدگان و هم در میان مهاجمان، افرادی با تابعیت فرانسوی فهرست شده‌اند، و در عین حال گفته می‌شوند طراح اصلی این حملات، عبدالحمید ابوالعود، با تابعیت بلژیکی است که در سوریه به سر می‌برد.

فرانسه پس از این حملات تهدید کرد که حمله علیه گروه خلافت اسلامی را تشدید می‌کند و شامگاه یکشنبه از حمله هوایی «گسترده» جنگنده‌های خود به مواضع گروه خلافت اسلامی (داعش) در رقه در سوریه خبر داد.

رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر روز دوشنبه تأکید کرده است که حملات هوایی این کشور در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت و خواستار تشدید همکاری بین‌المللی در زمینه جنگ با داعش شده است.

در این زمینه آقای اولاند گفته است که در روزهای آینده با رؤسای جمهور آمریکا و روسیه دیدار خواهد کرد و خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل، با محوریت جنگ علیه جهادگران داعش خواهد شد.

XS
SM
MD
LG