لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

اژه‌ای: رضائیان حکم زندان دارد، اما به او ابلاغ نشده است


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه اول آذر، بدون اشاره به جزئیات، خبر داد که گرچه حکم جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، به او و وکیلش ابلاغ نشده، اما او به زندان محکوم شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه اول آذر، بدون اشاره به جزئیات، خبر داد که جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، به زندان محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای اژه‌ای گفت که حکم جیسون رضائیان صادر شده اما به صورت رسمی به وی یا وکیلش ابلاغ نشده است.

وی اضافه کرد که آقای رضائیان به تحمل زندان محکوم شده اما به میزان زندان تعیین‌شده برای خبرنگار زندانی روزنامه واشنگتن پست و دیگر جزئیات حکم او اشاره‌ای نکرد.

جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست، از ۳۱ تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد.

واشینگتن پست بارها این اتهامان را بی‌پایه و اساس خوانده است.

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده جیسون رضائیان ۱۹ مرداد، به طور غیرعلنی در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در هفته‌های گذشته،همچنین عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه ایران، سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، و هادی حیدری، کاریکاتوریست، به دست اطلاعات سپاه پاسداران در ایران بازداشت شده‌اند، و منابع امنیتی برخی از آنها را متهم به عضویت در شبکه نفوذ غرب کرده‌اند.

با این حال سخنگوی قوه قضائیه گفت که همه این بازداشت‌شدگان «خبرنگار نیستند» و پرونده تعدادی از آنان به صورت مجزا به دادگاه ارسال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای اژه‌ای خبر داد که پرونده بعضی از این افراد «تکمیل» شده و در دادسرا «آخرین بازپرسی‌ها در حال انجام است».

«تروریست‌های بازداشت‌شده توسط آمریکا حمایت می‌شدند»

سخنگوی قوه قضائیه درباره «انهدام دو تیم تروریستی» در استان‌های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان نیز گفت: «اینها از یک گروه نیستند بلکه شاخه‌هایی از گروه‌های تکفیری هستند و از طریق آمریکا حمایت می‌شوند».

به گفته آقای اژه ای، اعضای دستگیر شده این دو گروه «در حال بازجویی هستند که جزئیات کار آنها به دادگاه خواهد رفت».

وزارت اطلاعات ایران روز شنبه از «انهدام دو تیم تروریستی» در استان‌های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان خبر داده و اعلام کرده بود که «تیم تروریستی» فعال در سیستان و بلوچستان «قصد داشت با انفجار بیش از ۱۵۰ کیلوگرم مواد منفجره در قالب ۱۰ بمب، مسیرهای مواصلاتی مرزی در مناطق عمومی راسک - ایرانشهر را ناامن کند».

مسئولان جمهوری اسلامی از گروه‌های همچون گروه حکومت اسلامی (داعش( به عنوان «گروه‌های تکفیری» نام می‌برند.

در ماه‌های گذشته مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی بارها از بازداشت اعضای مرتبط با گروه داعش در ایران خبر داده‌اند و گفته‌اند که بازداشت‌شدگان قصد انجام «اقدامات تروریستی» را داشته‌اند.

دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره بورسیه ها

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره اخبار مطرح شده مبنی بر ورود این قوه به پرونده موسوم به «بورسیه‌های غیرقانونی» گفت که «در اوائل امسال مصوبه‌ای برای شورای عالی فرهنگی داشتیم که بر اساس این مصوبه اگر این کمیته تصمیماتی می‌گرفت دیگر کسی از رأی این کمیته به دیوان عالی نمی‌توانست شکایت کند».

به گفته آقای اژه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اخیراً در دستوری خواستار آن شده است که اگر کسی درباره پرونده بورسیه‌ها شکایتی داشت در دیوان عالی کشور به آن رسیدگی شود.

در حالی‌که وزارت علوم دولت حسن روحانی پیش از این از لغو ۸۶۳ مورد بورسیه «غیرقانونی» مربوط به دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، خبر داده بود، رهبر جمهوری اسلامی تیر ماه امسال گفت که «مسئله بورسیه‌ها، به آن شکلی که در روزنامه‌ها با آن بازی کردند، نبود».

پیش از آن برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که نام تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان آنان از جمله نام فرزند و مسئول دفتر محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد نیز در لیست «بورسیه‌های غیرقانونی» به چشم می‌خورد.

آقای زاهدی که اکنون رئیس کمیسیون آموزش مجلس و نیز عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی است، روز پنجشنبه به خبرگزاری مهر گفته بود که بر اساس اطلاع او، رهبر ایران موافقت کرده «تنها در موضوع بورسیه‌ها» مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی که مشتمل بر بررسی شکایت‌های مرتبط با نهادهای آموزشی در وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد است، اجرا نشود، تا راه برای ورود قوه قضائیه به این پرونده باز باشد.

XS
SM
MD
LG