لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

استرالیا سطح هشدار در مورد سفر به ایران را کاهش داد


جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا در سفری که به ایران کرد با
جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا در سفری که به ایران کرد با

کانبرا از سطح هشدار در ارتباط با سفر به ایران کاسته است؛ آنچه به گزارش رسانه‌های استرالیایی می‌تواند به افزایش احتمالی دیدار جهانگردان آن کشور از ایران بیانجامد.

پیشتر استرالیا از شهروندان خود خواسته بود چنانچه قصد سفر به ایران دارند «تجدیدنظر کنند» اما اکنون از شهروندان خود می‌خواهد هنگام سفر به ایران «احتیاط زیادی بکنند».

روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد»، می‌گوید تازه‌ترین رخدادها از «گرم‌تر شدن» روابط غرب و ایران، در پی دستیابی به توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی حکایت دارد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد کاهش سطح هشدار امنیتی در مورد سفر به ایران ناشی از توافقات پیشین کانبرا و تهران در مورد مسائلی باشد که یکی از مهم‌ترین آنها موضوع بازگرداندن پناهجویان است.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا در فروردین ماه گذشته به ایران سفر کرده بود.

در آغاز آن سفر، سفیر ایران در استرالیا تاکید کرده بود که مسئله پناهجویان ایرانی از اولویت‌های برنامه دیدار خانم بیشاپ با همتای خود در ایران نیست.

اما چند ماه بعد در تیر ماه، وزیر خارجه استرالیا تائید کرد که در این مورد گفت‌وگوهایی با مقام‌های ایرانی در جریان است. در همان زمان گفته شده بود یکی از مواردی که ممکن است استرالیا در قبال بازگرداندان پناهجویان انجام دهد، کاهش هشدار مسافرتی و یا روادید کار و گردشگری برای شهروندان ایرانی‌ست.

به گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، حزب کارگر، حزب مخالف دولت در پارلمان استرالیا، انتقاداتی در مورد توافقات با ایران یا کاهش سطح هشدار مطرح کرده است.

در وب‌سایت «اسمارت ترولر»*، که وابسته به وزارت خارجه و بازرگانی استرالیا است، نیز «سطح هشدار» با رنگ زرد و با عنوان «در مجموع احتیاط زیادی رعایت شود» و مناطق مرزی با افغانستان، عراق و پاکستان با عنوان «از سفر پرهیز کنید» مشخص شده است.

تاریخ آخرین هشدار صادر شده نیز ۲۱ دسامبر، ۳۰ آذر ماه است.

وزارت خارجه استرالیا از شهروندان خود خواسته است با توجه به «تنش‌های فعلی منطقه»، احتیاط کرده و به امنیت خود در تمام زمان توجه کنند. این وزارت‌خانه در مورد «خشونت‌های سیاسی» در ایران و از جمله تهران نیز هشدار داده است.

-----------------------------------------------------

*رادیو فردا مسئول محتوای وب‌سایت‌های دیگر نیست.

XS
SM
MD
LG