لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

ابراز نگرانی رئیس خبرگان از میزان ثبت‌نام‌ها برای نامزدی این مجلس


رئیس مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از ثبت نام ۸۰۰ کاندیدا برای ۸۸ کرسی مجلس خبرگان، از حمله ثبت‌نام برخی از «زنان بدحجاب»، تأکید کرده است که «اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست».

در اظهارات محمد یزدی که روز پنج‌شنبه سوم دی، در خبرگزاری‌های مهر، فارس و تسنیم بازتاب داشته، او با اشاره به نام‌نویسی تعدادی از زنان «با شرایط نامناسب»، از ثبت‌نام کسانی که به گفته او «هیچ تناسبی» با مجلس خبرگان رهبری ندارند، انتقاد کرد.

آقای یزدی اضافه کرده است که «متأسفانه می‌بینیم خانمی با یک وضعیت نامناسب و با بدحجابی برای مجلس خبرگان ثبت‌نام می‌کند و بعد هم مطرح می‌شود که ثبت‌نام که مشکلی ندارد و برای همگان آزاد است».

این عضو شورای نگهبان با اشاره با ثبت نام بیش از ۸۰۰ نفر برای نامزدی در انتخابات خبرگان، گفته است که «شورای نگهبان وظایفی دارد و از بین این ۸۰۰ نفر، تعدادی را انتخاب می‌کند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین تأکید کرده که «به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست، بنابراین باید مراقبت بود، زیرا وضعیت حساسی بر این مجلس حاکم است».

برای انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری حداقل ۱۶ زن ثبت نام کرده‌اند که تنها نام تعدادی از آنها در رسانه‌های ایران منتشر شده است. ثبت‌نام این زنان در حالی است که حتی در رقابت‌های انتخاباتی دوره‌های گذشته این مجلس نیز هیچ زنی حضور نداشته است.

بر اساس گزارش‌ها، عصمت سوادی اولین زنی بود که از حوزه انتخابیه تهران برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد، و به دنبال آن افسانه خدارحمی بلداجی، و زهرا محرابی نیز از حوزه انتخابیه اصفهان برای انتخابات این مجلس نام‌نویسی کردند.

در همین حال در روزهای گذشته تصویری از یکی از کاندیداهای زن مجلس خبرگان رهبری، با پوشش مانتو، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

هشدار درباره «دوقطبی شدن» جامعه بر سر انتخابات خبرگان

آقای یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با هشدار درباره «دوقطبی شدن» جامعه بر سر انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزوده است که در انتخابات این مجلس باید «گروه‌بندی‌ها و جناح‌گرایی» را کنار گذاشت.

وی اضافه کرد: «در آستانه انتخابات مجلس خبرگان، جامعه را برای اغراض حزبی و سیاسی دو تکه نکنید، این گونه مسائل با جایگاه این مجلس مقدس تناسب و سازگاری ندارد».

گفته‌های آقای یزدی پس از آن بیان می‌شود که تعدادی از منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از جمله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و برخی امامان جمعه به کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و افراد نزدیک به او از جمله حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری واکنش منفی نشان داده‌اند.

از سال گذشته نیز برخی از روحانیون محافظه‌کار و نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای، درباره تلاش اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان هشدار داده بودند.

از جمله احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در بهمن ۹۳، گفته بود که اصلاح‌طلبان حتی موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

در همین حال حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد، روز پنج‌شنبه تلویحاً هدف از خاطره‌گویی‌های اکبر هاشمی رفسنجانی از آیت‌الله خمینی را «گمراه» کردن «مسیر اصلی انقلاب» دانست.

وی اضافه کرد: «امروزه طلحه و زبیرها به میدان آمدند و ما برای مقابله با این فتنه باید خود را بیش از گذشته ‌آماده کنیم».

نزدیکان آیت‌الله‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها مخالفان و منتقدان خود را با طلحه و زبیر مقایسه کرده اند که ابتدا از یاران امام اول شیعیان بودند اما در «جنگ جمل» علیه او جنگیدند.

«نظارت خبرگان بر بقای شرایط موجود در رهبری»

آقای یزدی در بخش دیگری از سخنان روز پنج‌شنبه خود «نظارت بر عمل و بقای شرایط موجود در رهبری» را از جمله وظایف مجلس خبرگان رهبری خواند.

وی اضافه کرد: «بر این اساس کمیسیون مربوطه تحقیقاتی درباره دیدارها، ملاقات‌ها و سخنان رهبر انجام می‌دهد و این وظیفه تاکنون به بهترین صورت انجام شده است».

گفته‌های آقای یزدی درحالی بیان شده که همزمان با ثبت‌نام کاندیداهای پنجمین دوره مجلس خبرگان، موضوع نظارت این نهاد بر رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر مجموعه او موضوع درگیری شدید لفظی میان منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای با اکبر هاشمی رفسنجانی و چهره‌های نزدیک به او بوده است.

در حالی که اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی از چهره‌های سیاسی مانند علی مطهری معتقدند که مجلس خبرگان رهبری باید بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و زیرمجموعه‌های او نظارت کند، برخی منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند که نظارت این مجلس بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی «در قانون اساسی ذکر نشده است».

از جمله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، نظارت مجلس خبرگان بر رهبر جمهوری اسلامی را «توهم و توقعات غلط» و «حرف‌های من درآوردی» خوانده که پشت آن «حرکت مرموزی» وجود دارد.

XS
SM
MD
LG