لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

روحانی در رم؛ برنامه برای امضای «۱۷ میلیارد یورو» قرارداد با ایتالیا


ورود روحانی به رم. حسن روحانی قرار است پس از ایتالیا به فرانسه برود
ورود روحانی به رم. حسن روحانی قرار است پس از ایتالیا به فرانسه برود

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه پنجم بهمن در رأس هیئتی شامل بیش از صد وزیر و تاجر ایرانی وارد فرودگاه رم شده و مورد استقبال پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفت.

یک «منبع دولتی» ایرانی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که ایتالیا قرار است در خلال دیدار حسن روحانی از رم، قراردادهایی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو (۱۸٫۴ میلیارد دلار) با ایران به امضا برساند.

بنا بر این گزارش، این قراردادها شامل احداث یک خط لوله دو هزار کیلومتری توسط شرکت نفتی «سایپام» ایتالیا می‌شود؛ قراردادی که ارزش آن ۴ تا ۵ میلیارد دلار ذکر شده‌است.

در قراردادی دیگر، شرکت فولاد دانیلی ایتالیا قرار است توافقی به ارزش ۵٫۷ میلیارد دلار با ایران امضا کند که شامل ایجاد یک شرکت مشترک فولاد با ایران خواهد شد.

برنامه سفر روحانی

به گزارش ایرنا، حسن روحانی فرودگاه مهرآباد تهران را با بدرقه رسمی علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به مقصد رم ترک کرد.

طبق این گزارش، رییس جمهوری ایران در جریان سفر خود به ایتالیا ملاقات‌هایی با رییس جمهور، نخست وزیر و سایر مقامات این کشور خواهد داشت و قرار است با تعدادی از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع بزرگ ایتالیا نیز دیدار کند.

آقای روحانی در سفر چهار روزه خود از ایتالیا، واتیکان و فرانسه دیدار خواهد کرد.

ر آستانه سفر حسن روحانی، به اروپا پس از اجرای برجام، وی در پیامی در صفحه منسوب به خود در شبکه اجتماعی توئیتر در یکشنبه چهارم بهمن از نوشتن نامه به سران کشورهای عضو گروه ۱+۵ خبر داده بود.

حسن روحانی در پیام خود گفته است که در نامه‌اش ضمن «اظهار خرسندی از تلاش برای حصول توافق هسته‌ای»، «نسبت به اجرای به موقع تعهدات و اقدامات لازم بر اساس برجام» ابراز امیدواری کرده است.

هنوز محتوای این نامه منتشر نشده است.

۲۶ دیماه سال جاری پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران کلیه تعهدات در چارچوب توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را انجام داده است، گروه ۱+۵ اعلام کردندکه کلیه تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد.

به گزارش رویترز، حسن روحانی در این سفر در رأس یک هیئت تجاری ابتدا به ایتالیا و سپس به پاریس خواهد رفت.

طبق این گزارش آقای روحانی با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، و همچنین فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه، دیدار خواهد کرد.

این سفر تقریباً یک هفته پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، مقام‌های ایتالیا و فرانسه گفته‌اند انتظار ندارند که در جریان سفر حسن روحانی قراردادهای بزرگی امضا شود.

با این حال مقام‌های ایرانی طی روزهای اخیر از تمایل خود برای خرید کالاهای غربی خبر داده اند و در همین زمینه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که تهران قصد دارد ۱۱۴ فروند هواپیمای مسافربری از شرکت ایرباس بخرد.

یک مقام ایرانی نیز در این باره به رویترز گفته است: این سفر بسیار مهم است. اکنون زمان گشودن صفحه جدیدی از روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف است.

حسن روحانی قرار بود در آبان ماه سال جاری به ایتالیا، واتیکان و فرانسه سفرکند، اما به دنبال حملات و انفجارهای روز جمعه پاریس، سفر حسن روحانی به تعویق افتاد.

این نخستین سفر یک رییس جمهوری ایران به فرانسه از سال ۱۹۹۹ تاکنون است. در آن زمان محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق، میهمان ژاک شیراک همتای فرانسوی‌اش بود.

XS
SM
MD
LG