لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

انتقاد شدید وزیر خارجه بریتانیا از اقدامات پوتین در سوریه


فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا

درست در روز آغاز رسمی مذاکرات سوریه در ژنو سوئیس، وزیر خارجه بریتانیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را متهم کرد که با اقدامات خود به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه ضربه می‌زند.

به نظر این مقام بریتانیایی، نه ایران و نه روسیه، هیچ یک به حال فرایند صلح در سوریه «مفید نیستند».

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، به نقل از فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، ولادیمیر پوتین را متهم کرد که در تلاش برای تقویت بشار اسد و حفظ او در مقام خود رقبا و مخالفان حکومت اسلامی را بمباران می‌کند.

به عقیده آقای هاموند، این اقدام رئیس جمهور روسیه ضربه‌ای مهلک است بر پیکر کم‌جان تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله در سوریه که میلیون‌ها آواره و هزاران کشته بر جای گذاشته است.

وزیر خارجه بریتانیا ولادیمیر پوتین را سرزنش کرد که «در حرف» از فرایند سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه حمایت می‌کند، اما در عمل و همزمان مخالفان بشار اسد را به آتش می‌بندد.

مقصود فیلیپ هاموند از «مخالفان اسد» آن دسته از گروه‌هایی از اپوزیسیون سوریه است که غرب امیدوار است پس از کناره‌گیری بشار اسد در قدرت و حکومت شریک شوند.

انتقاد تند وزیر بریتانیایی از رئیس جمهور روسیه در یک مصاحبه درست در روزی منتشر شد که نماینده ویژه سازمان ملل نیز مسئولیت برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه را بر عهده «قدرت‌های بزرگ» دانست.

استفان دی ‌میستورا، نماینده سازمان ملل که این روزها گرفتار مذاکرات ژنو است، روز دوشنبه، ۱۲ بهمن، ضمن اعلام آغاز «رسمی» گفت‌وگوهای صلح به منظور پایان داده به تقریبا پنج سال جنگ داخلی در سوریه مسئولیت برقراری آتش‌بس در سراسر سوریه را متوجه قدرت‌های بزرگ دانست.

او همچنین گفت که مسئولیت او فقط انجام مذاکرات بر اساس قطعنامه سازمان ملل برای برگزاری انتخابات، تشکیل دولت و تعیین قانون اساسی جدید برای این کشور است.

مقصود آقای دمیستورا از «قدرت‌های بزرگ» از یک سو روسیه و ایران است که در سال‌های گذشته بی قید و شرط از بشار اسد حمایت کرده‌اند و از سوی دیگر دولت‌های غربی همچون آمریکا و بریتانیا که از گروه‌های اپوزیسیون سوریه دفاع می‌کنند.

فیلیپ هاموند روز دوشنبه همچنین گفت: «روس‌ها می‌گویند که می‌خواهند داعش را نابود کنند،‌اما داعش را بمباران نمی‌کنند، ‌بلکه بمب‌های‌شان را بر سر اپوزیسیون میانه‌رو [سوریه] می‌ریزند.»

به گفته آقای هاموند، هدف کمتر از ۳۰ درصد حملات هوایی روسیه داعش است.

روسیه همواره در برابر این اتهام گفته است که نه فقط حکومت اسلامی یا داعش، بلکه چندین گروه شبه‌نظامی را در سوریه هدف قرار می‌دهد، اما در این میان بیشترین ضربه را به داعش می‌زند.

این در حالی است که از سوی دیگر شورشیان سوری و مردم سوریه بارها روسیه را متهم کرده‌اند که با حملات هوایی خود بیشتر به مناطق غیرنظامی ضربه می‌زند و صدها غیرنظامی را مجروح و زخمی کرده است.

XS
SM
MD
LG