لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

ترامپ: برای مقابله با داعش شکنجه «غرق مصنوعی» را باز می‌گردانم


دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گوید اگر انتخاب شود برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» از شکنجه‌هایی مانند «شبیه‌سازی خفگی در آب» و «فراتر از آن» استفاده خواهد کرد.

آقای ترامپ ۱۸ بهمن‌ماه در گفت‌وگویی با شبکه ‌ای‌بی‌سی گفته است «مانند قرون وسطی شده… اگر مربوط به من شود و لازم باشد، من قطعا (شکنجه) القای حس غرق شدن (واتربوردینگ) را بر می‌گردانم».

شکنجه موسوم به «واتربوردینگ» القا کردن حس خفگی با استاده از آب است، به این صورت که اعتراف‌گیران با استفاده از پارچه، و خیس کردن مدام آن، امکان نفس کشیدن را از فرد بازداشت‌شده می‌گیرند و او به جای هوا، آب وارد ریه‌های خود می‌کند.

اسپانیای قرون وسطی، خمرهای سرخ، گشتاپو، فرانسوی‌ها در زمان جنگ الجزیره و گروهی از بازجویان «سی‌آی‌ای» در دوران دولت جرج بوش از جمله گروه‌ها، کشورها و افرادی هستند که به استفاده از این شکنجه متهم‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از رسیدن به این مقام اعمال «واتربوردینگ» و چند شکنجه دیگر را ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز جرج استفانوپولس، مجری برنامه‌ی «این هفته» در شبکه ای‌بی‌سی در عین حال از آقای ترامپ پرسیده، آیا این گفته‌ها معنی‌اش این‌است که او می‌خواهد روش‌های مشابه «داعش» مانند بریدن سر را هم اعمال کند. نامزد حزب جمهوری‌خواه پاسخ داده است «ما کارهایی فراتر از شبیه‌سازی خفگی انجام خواهیم داد».

دونالد ترامپ می‌گوید برای مقابله با «شرارت» دوران معاصر، باید از روش‌های بازجویی قوی‌تری استفاده کرد؛ «آنها به ما می‌خندند. دشمنان ما، به ما می‌خندند. آنها می‌گویند واتربوردینگ! حتی فکر نمی‌کنند که این یک شکلی… می‌دانید… آنها حتی این را یک شکنجه واقعی نمی‌بینند».

انتخابات مقدماتی حزب دمکرات و جمهوری‌خواه، احزاب اصلی آمریکا، برای معرفی نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. نخستین مرحله که به صورت «انجمن‌های حزبی» در آیووا برگزار شد، برای جمهوری‌خواهان با پیروزی تد کروز به پایان رسید. مرحله بعدی در «نیو همپشایر»، در روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG