لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

درخواست نتانیاهو برای «تنبیه ایران» به خاطر آزمایش موشکی


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل از وزارت امور خارجه این کشور خواست، کشورهای گروه ۱+۵ را در مورد آزمایش موشکی اخیر ایران زیر فشار بگذارند.

به گزارش رادیو اسرائیل، بنیامین نتانیاهو یکشنبه بیست و سوم اسفند در نشست دولت خود در بیت‌المقدس با اظهار این‌که آزمایش موشکی اخیر ایران «توافق برجام را نقض کرده‌است» خواستار «تنبیه» ایران در این ارتباط شد.

به گفته نتانیاهو، قابل قبول نیست که کشورهای جهان و طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران با این «اقدام تحریک‌آمیز» جمهوری اسلامی ایران کنار آیند.

سپاه پاسداران ایران روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته موشک‌های بالیستیک «قدر- اچ» و «قدر- اف» را از کوه‌های البرز شرقی به سوی سواحل مکران در آب‌های دریای عمان شلیک کرد.

این نخستین شلیک موشک‌های بالیستیک ایران بعد از سال ۲۰۱۲ بود.

جمله معروف آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از حدود چهار دهه گذشته که گفته بود، «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود»، به زبان عبری ترجمه شده و بروی بدنه موشک‌های دوربرد شلیک شده در آزمایش «اقتدار ولایت» نقش بسته بود.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه گفت، وزارت امور خارجه دولت خود را مأمور کرده‌است تماس‌ها با دولت‌های گروه ۱+۵ را در مورد این عملکرد ایران شدت بخشد.

ایران تأکید دارد که آزمایش‌های موشکی‌اش ارتباطی با برجام و تعهدات این دولت به سازمان ملل و طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران ندارد؛ اما اسرائیل مدعی است این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند.

در همین حال، فرماندهان سپاه پاسداران در روزهای رزمایش تأکید کردند که موشک‌های دوربرد ایران برای اسرائیل طراحی شده‌است.

همچنین امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوا-فضای سپاه پاسداران گفت که موشک‌های ایران متعلق به فلسطین، سوریه و همه ملت‌های مظلوم است.

همزمان به گزارش جروزالم پست، دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت خواهان مطرح شدن این موضوع در اولین نشست شورا شده‌است.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل جمعه ۲۱ اسفند گفته بود که مسئله آزمایش‌های موشکی ایران را دوشنبه ۲۴ اسفند در نشست شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

وضعیت بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل

در این میان، جروزالم‌پست یکشنبه ۲۳ اسفند خبر داد که ژنرال موشه یعلون وزیر امنیت این کشور برای گفت‌وگوهای بیشتر با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در مورد بسته کمک‌های کلان نظامی آمریکا به ارتش اسرائیل راهی واشینگتن شده‌است.

این بسته کمک‌های آمریکایی به اسرائیل نوعی «غرامت» بابت برجام تلقی شده بود.

یعلون پس از آن راهی پایتخت آمریکا شده که مذاکرات چهارشنبه گذشته جوزف بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر او به اسرائیل با نخست‌وزیر این کشور در مورد این بسته کمک‌ها، بی‌نتیجه خاتمه یافت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای بایدن به نتانیاهو گفته بود با بسته‌ای که دولت اوباما حاضر به اعطای آن است موافقت کند و منتظر رئیس جمهوری بعدی آمریکا نماند.

آقای بایدن این را نیز به نتانیاهو گفته بود که ممکن است روزی برسد که مردم آمریکا از دولت خود بپرسند چرا این پول‌ها را به اسرائیل می‌دهد در حالی که باید صرف بهبود زندگی خود آمریکاییان شود.

رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته نوشته بودند، دولت اوباما حاضر به افزایش کمک‌های ده ساله به اسرائیل تا میزان ۵۰ میلیارد دلار نیز شده اما نتانیاهو هنوز چشم انتظار دریافت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار بیشتر است.

XS
SM
MD
LG