لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

در پی حملات بروکسل، تد کروز خواستار حضور پلیس در محلات مسلمان‌نشین شد


کروز
کروز

در پی حملات مرگبار بروکسل که «حکومت اسلامی» مسئولیت آن را بر عهده گرفته، تد کروز، از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خواستار گشت‌زنی پلیس در محله‌های مسلمان‌نشین شده‌است.

تد کروز در واکنش به حملات روز سه‌شنبه گفته است «باید فورا جلوی ورود پناهجویان از کشورهایی که القاعده و داعش در آنها حضور پررنگی دارند را بگیریم».

او در بیانیه‌ای در این مورد افزوده است «باید به ماموران این اجازه داده شود که به گشت‌زنی و ایجاد امنیت در محله‌های مسلمان‌نشین، قبل از اینکه آنها افراطی شوند، بپردازند.»

به گفته کروز آمریکا «باید محافظت از مرزهای جنوبی خود را افزایش داده» و «کارزاری منسجم علیه داعش» به راه بیاندازد.

ائتلافی به رهبری ایالا متحده، در حال حاضر مشغول انجام حملاتی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه و عراق است.

روزنامه هافینگتن‌پست می‌گوید گفته‌های سناتور کروز، فورای با واکنش‌های انتقادی در آمریکا روبه‌رو شده‌است. از جمله چاک شومر، سناتور دمکرات که گفته است «این کاری نیست که ما در آمریکا انجام می‌دهیم».

جان کیسیک، دیگر نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از دیگر کسانی‌ست که به انتقاد از این سخنان پرداخته؛ آقای کیسک می‌گوید «در کشور ما، نمی‌خواهیم بین مردم تفرقه بیاندازیم… جایی که می‌گوییم "تو مسلمانی، می‌خواهیم مراقب کارهایت باشیم".» او افزوده «اینکه کسی مسلمان است، به معنی این نیست که او یک مسلمان افراطی‌شده است که می‌خواهد فرد دیگری را از بین ببرد».

کیسیک از دسترسی مقام‌های امنیتی به ابزار لازم برای مبارزه با تروریسم دفاع کرده، اما تاکید کرده رصد کردن مردم صرف دین و اعتقاداتشان، زیاده‌روی است.

تد کروز در عین حال از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز انتقاد کرده و گفته است در پی حملات بروکسل، «ما یک درس دیگر از رئیس‌جمهوری اوباما در مورد اسلام‌هراسی لازم نداریم، ما به یک فرمانده کل قوا احتیاج داریم».

کروز معتقد است مشکل فعلی با «تروریسم اسلامی» هرگز پیش از این دیده نشده است.

کاخ سفید آمریکا هنوز واکنشی به انتقادهای این سناتور جمهوری‌خواه نشان نداده‌است. اما باراک اوباما، پیش از این تاکید کرده بود که کشورش نه در جنگ با اسلام و نه با مسلمانان است، بلکه در حال مقابله با کسانی است که اسلام را دستکاری و تحريف کرده‌اند. [در اینجا و اینجا بیشتر بخوانید]

گفته‌های تد کروز در حالی‌ست که پیش از او، دونالد ترامپ، دیگر نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا شده بود.

شمار قربانیان حملات مرگبار در فرودگاه و متروی بروکسل در سوم فروردین ماه به ۳۴ نفر رسیده است. دولت آمریکا به شهروندان خود در مورد سفر به اروپا هشدار داده‌است.

XS
SM
MD
LG