لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

ارتش عراق عملیات بازپس گیری موصل از دست داعش را «آغاز کرد»


ارتش عراق روز پنجشنبه پنجم فروردین اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور همراه با متحدان شبه‌نظامی‌اش عملیات بازپس گیری شهر موصل که پایگاه اصلی گروه حکومت اسلامی است را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رود که این عملیات، طولانی و دشوار باشد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای گفته است: ارتش و نیروهای شبه نظامی بسیج مردمی (حشد الشعبی) «نخستین مرحله از عملیات پیروزی» در استان شمالی نینوا را «آغاز کرده‌اند». موصل مرکز این استان است.

بر اساس این بیانیه، چهار روستا در حد فاصل شهر قیاره که همچنان در دست داعش است، و مخمور، نقطه‌ای که نیروهای عراقی با حمایت آمریکا ظرف چند هفته گذشته در آنجا تجمع کرده‌اند، آزاد شده‌اند.

ارتش عراق نگفته است که این مرحله از عملیات چقدر طول خواهد کشید و نیروهای نظامی این کشور چه زمانی شهر موصل را بازپس می‌گیرند.

فرماندهی عملیات مشترک مرکز هماهنگی نبرد نیروهای امنیتی و نظامی عراق برای بازپس گیری بخش‌های بزرگی از این کشور است که در سال ۲۰۱۴ به تصرف داعش در آمده است.

این فرماندهی همچنین شامل ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا است که حمایت هوایی، مشاوره‌های نظامی و آموزشی در اختیار ارتش عراق قرار می‌دهد.

ارتش عراق در ماه‌های اخیر به موفقیت‌هایی در نبرد با داعش دست یافته است، از جمله ماه گذشته توانست شهر رمادی، مرکز استان انبار، را از آنها بازپس بگیرد.

عملیات اخیر ارتش عراق همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره پیشروی نیروهای نظامی سوریه به سمت شهر باستانی پالمیرا است که از سال گذشته در دست گروه حکومت اسلامی است.

با این حال، موصل همراه با رقه در سوریه که یکی دیگر از دو شهر اصلی در اختیار داعش است، یک برگ برنده بزرگ خواهد بود.

کارشناسان هشدار داده‌اند که عملیات بازپس گیری شهر موصل دشوار خواهد بود چون هم تعداد نیروهای داعش در این شهر بالا است و هم شمار ساکنان آن زیاد است. ضمن اینکه گروه حکومت اسلامی زمان کافی برای آماده‌سازی به منظور دفاع از این شهر در اختیار داشته است.

ژنرال‌ شان مکفارلند، فرمانده ائتلاف به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش، گفته است که ژنرال‌های عراقی فکر نمی‌کنند کار بازپس گیری موصل تا پیش از پایان سال ۲۰۱۶ یا اوایل سال ۲۰۱۷ امکان‌پذیر باشد.

ارتش عراق همچنان که در عملیات تکریت و رمادی نشان داده است، کند عمل کرده و در حال ارزیابی این است که پیش از عملیات علیه موصل راه‌های تدارکاتی به سمت آن را قطع کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نیروی عراقی در ماه فوریه برای تدارک عملیات به پادگانی در مخمور، ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر موصل، اعزام شدند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا روز چهارشنبه سه بار به منطقه قیاره حمله هوایی کرد که در جریان آن «ساختمان‌های مخابراتی» هدف قرار گرفته و یک پل مورد استفاده داعش نیز تخریب شد. این ائتلاف همچنین هشت بار به مناطق اطراف شهر موصل حمله هوایی کرده است.

نیروهای پیشمرگه کرد نیز به شکل وسیعی در عملیات موصل مشارکت دارند.

XS
SM
MD
LG