لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

اژه‌ای: گشت نامحسوس پلیس درست، اما شیوه آن قابل بحث است


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه برخورد نیروی انتظامی با جرائم مشهود در قالب «گشت نامحسوس» را درست خوانده اما می‌گوید شیوه این کار قابل بحث است، و در انتخاب عنوان «خوش‌سلیقگی» صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی قوه قضاییه، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت، در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها در این باره گفت: «نسبت به اصل برخورد با جرائم مشهود نیروی انتظامی اقدام خوب و درستی را انجام می‌دهد ولی شیوه و روش آن قابل بحث است».

غلامحسین اژه‌ای اضافه کرد: «ممکن است سو استفاده‌ای در این خصوص صورت بگیرد که پلیس باید مواظب باشد کسی از این بابت سوء استفاده نکند».

با این حال آقای اژه ای در مورد انتخاب عنوان «گشت نامحسوس» از سوی پلیس افزود که از نظر او «خوش‌سلیقگی» صورت نگرفته است.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران، دوشنبه ۳۰ فروردین اعلام کرد که هفت هزار مأمور در قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» پلاک خودروهایی که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند را از طریق «ارسال پیامک» گزارش می‌دهند.

نحوه فعالیت «گشت نامحسوس» پلیس، هفته گذشته با انتقادهایی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و شهیندخت ملاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری روبه‌رو شد.

سخنگوی قوه قضائیه ایران همچنین با اشاره به اقدامات پیشگیرانه یا برخورد با مسائل «خلاف عفت عمومی» توسط ناجا گفت که برخورد نیروی انتظامی با اینگونه مسائل جنبه قانونی دارد.

آقای اژه‌ای افزود:« اصل هشتم قانون در خصوص امر به معروف و نهی از منکر است که سالیان سال برای آن قانونی نوشته نشده بود که در نهایت قانونی در این باره تصویب، به تأیید شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد».

وی ادامه داد: «ناجا هم از لحاظ این قانون و سایر قوانین موظف است با جرائم مشهود مقابله کند؛ برخی لباس‌هایی که امروز در کشور تولید و یا توزیع می‌شود طبق قانون خلاف است و حتی استفاده و پوشیدن آن نیز خلاف است».

پرونده قضایی ستایش با شدت دنبال می‌شود

غلامحسین محسنی اژه‌ای در رابطه با پرونده قتل ستایش قریشی گفت: «این پرونده چند وجه دارد و دستگاه‌های مسئول به جد در اولین زمان وارد این پرونده شده و با حساسیت بالا پرونده را گشودند و اینک نیز با جدیت این مسئله دنبال می‌شود».

سخنگوی قوه قضائیه در این باره افزود که گزارش پزشکی قانونی در مورد این قتل حائز اهمیت بوده و بر اساس این گزارش پرونده قاتل و مقتول به دادگاه ارسال می‌شود.

ستایش قریشی، دختر شش ساله‌ افغان که در خیرآباد ورامین زندگی می‌کرد، ۲۱ فروردین ماه به دست یک پسر نوجوان ایرانی ربوده و کشته شد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه فردی که مرتکب به این قتل شده نابالغ نبوده و ۱۶ سال و چند ماه دارد گفت: «‌پرونده این فرد به دادگاه می‌رود و دادگاه موضوع را رسیدگی می‌کند ولی از الان اعلام می‌کنم که مدعیانی که امروز می‌گویند چرا این پسر را مجازات نمی‌کنید، فردا با مجازات آن فریاد حقوق بشر سر می‌دهند».

وی افزود:‌ «خانواده مقتول قلبشان جریحه‌دار است حالا ما هم جزئیاتی از این فاجعه را هر روز در رسانه‌ها بزنیم به نفع خانواده آن نیست».

هفته گذشته در پی فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی برای گرامیداشت یاد ستایش قریشی در برابر سفارت افغانستان در تهران،نیروی انتظامی مانع از برگزاری این مراسم شد.

انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به دولت ایران هشدار داده اگر عامل قتل ستایش قریشی به زودی اعدام نشود، با حرکت‌های مدنی‌شان سفارت ایران در کابل را تعطیل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG