لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

افغانستان کشته شدن رهبر طالبان آن کشور را تأیید کرد


ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان
ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان

سرویس اطلاعاتی دولت افغانستان روز یک‌شنبه دوم خرداد مرگ ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان، بر اثر حمله هوایی یک پهپاد آمریکایی را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «منصور از مدت‌ها پیش به دقت زیر نظر گرفته شده‌بود ... تا این‌که به همراه دیگر افراد مسلح، سوار بر خودرو، در منطقه بلوچستان مورد هدف واقع شد.»

وزارت دفاع آمریکا اول خرداد ماه اعلام کرد که ملا اختر محمد منصور هدف حمله هوایی پهپاد ارتش آن کشور قرار گرفته‌است. مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری‌ها گفتند که او «احتمالاً» در این حمله کشته شده‌است.

به گفته پنتاگون، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خود دستور این حمله را صادر کرده‌است.

خبرگزاری‌ فرانسه و رویترز نیز به نقل از مقام‌های دولتی که نامشان فاش نشده می‌گویند او احتمالاً کشته شده‌است.

فرد دیگری نیز در خودروی حامل ملا منصور در منطقه احمد وال، در پاکستان، حضور داشته که او نیز «کشته شده‌است». در عین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌ دولتی آمریکا می‌گوید «هیچ شهروند غیرنظامی در جریان عملیات کشته نشده‌است».

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه رسمی آن وزرات‌خانه می‌گوید منصور «رهبر طالبان بود و فعالانه در برنامه‌ریزی حملات در کابل و سراسر افغانستان، تهدید آن کشور، مردم غیرنظامی و نیروهای امنیتی، و نیز نیروهای ما و شرکای ما در ائتلاف، دست داشته‌است».

گزارش‌ها حاکی از آن بوده است که ملا منصور در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به رهبری طالبان برگزیده شد. اعلام رهبری او پس از آن صورت گرفت که طالبان بالاخره اعلام کرد ملا عمر، بنیانگذار و رهبر مشهورش، دو سال پیش از آن مرده بود.

پیتر کوک گفته است از زمان اعلام مرگ عمر و رهبری منصور «طالبان در حملات بسیاری که انجام داده، ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان افغان، نیروهای امنیتی آن کشور و پرسنل ما و ائتلاف را کشته است».

رویترز می‌گوید حمله اخیر به وضوح تمایل اوباما برای هدف قرار دادن دستگاه رهبری طالبان افغانستان در پاکستان را نشان می‌دهد؛ در زمانی که شورشیان از سال ۲۰۰۱ به این سو، به طوری بی‌سابقه‌ای بخش‌های گسترده‌ای از کشور را در کنترل گرفته‌ یا تحت تهاجم قرار داده‌اند.

نقشه‌ای که «شورای روابط خارجی» آمریکا از پایگاه‌های اصلی تحت کنترل طالبان در افغانستان و پاکستان منتشر کرده‌است

XS
SM
MD
LG