لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

اعضای مؤسس اتحادیه اروپا جلسه اضطراری برگزار می‌کنند


پس از اعلام خبر رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، اعضای مؤسس این اتحادیه اعلام کردند که روز شنبه، پنجم تیر، جلسه‌ای اضطراری برای بررسی آینده اتحادیه اروپا برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا، بلژیک و لوکزامبورگ قرار است در برلین جلسه‌ای شش‌جانبه تحت عنوان «موضوعات سیاسی کنونی اروپا» تشکیل بدهند.

جلسه روز شنبه قرار است اولین جلسه از سلسله‌ جلسات اضطراری این شش کشور باشد که در هفته پیش رو برگزار خواهد شد.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، به خبرگزاری فرانسه گفت که طی این جلسات، کشور او و آلمان قصد دارند به همتایان خود «راه حل‌هایی عینی» برای «کارآمدتر کردن» اتحادیه اروپا ارائه بدهند.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز که خروج بریتانیا را «ضربه‌ای» به اتحادیه اروپا توصیف کرده از قصد خود برای میزبانی رهبران فرانسه و ایتالیا به همراه رئیس اتحادیه اروپا در برلین در روز دوشنبه خبر می‌دهد تا به همراه هم «یک طرح اصلاحی» را تهیه و تنظیم کنند.

روز سه‌شنبه نیز رهبران اتحادیه اروپا نشستی دوروزه با مضمون بررسی آینده این اتحادیه برگزار می‌کنند.

ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، می‌گوید که نتیجه رفراندم بریتانیا «خطر» برگزاری همه‌پرسی‌های مشابه در کشورهای دیگر این اتحادیه را نیز در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان وی در این باره گفت: «عوام‌فریب‌ها معمولاً هیچ فرصتی را برای هیاهو کردن و پیش بردن سیاست‌های ضد اروپایی خود از دست نمی‌دهند.»

یک روز پیش از این سخنان آقای یونکر، خیرت ویلدرس، رهبر حزب «پ.ف.ف»، حزب مخالف مهاجران در هلند، با استقبال از نتیجه رفراندم بریتانیا، از مقامات کشورش خواست تا همه‌پرسی مشابهی نیز در هلند برگزار کنند.

نتیجه همه‌پرسی بریتانیا که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد ۵۱٫۹ درصد از رأی‌دهندگان خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ازجمله کسانی هستند که حس می‌کنند از پروسه جهانی‌سازی عقب مانده‌اند و قوانین مهاجرتی اتحادیه اروپا را باعث و بانی پایین ماندن دستمزدها در این کشور می‌دانند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیشتر شامل رأی‌دهندگان مسن‌تر می‌شود و در سوی دیگر، رأی‌دهندگان جوان و تحصیل‌کرده‌تر موافق ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند.

پس از اعلان نتایج همه‌پرسی بریتانیا، واحد پول این کشور، پوند، با از دست دادن ۱۰ درصد از ارزش خود به پایین‌ترین حد ارزش خود در ۳۱ سال اخیر رسید.

شوک اقتصادی واردشده بر اثر نتایج این همه‌پرسی همچنین تا روز جمعه باعث ضرری ۲٫۱ تریلیون دلاری در بازارهای جهانی سهام شده‌ است و گزارش‌ها حاکی از روی آوردن سرمایه‌گذارها به بازار «امن‌تر» طلا است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ده‌ها هزار نفر از شهروندان بریتانیا هم‌اینک در حال امضای عریضه‌هایی با درخواست برگزاری همه‌پرسی مجدد در خصوص خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند.

شمار زیاد این درخواست‌ها، که هم‌اکنون از رقم ۵۰۰ هزار نفر گذشته، باعث شده تا وب‌سایت مجلس عوام انگلیس که میزبان نسخه آن‌لاین عریضه است از دسترس خارج شود.

در حال حاضر قراری مبنی بر احتمال برگزاری یک همه‌پرسی مجدد در بریتانیا نیست، اما به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان می‌گویند که برای چنین سناریویی مانع قانونی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG