لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷
تجمع شهروندان آنکارا در مقابل پارلمان ترکیه در روز شنبه
تجمع شهروندان آنکارا در مقابل پارلمان ترکیه در روز شنبه

آخرین تحولات مرتبط با کودتای نافرجام در ترکیه

کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلام کودتا در ترکیه، بیش از ۲۸۰۰ نظامی بازداشت شده‌اند، و حکم برکناری و بازداشت بیش از ۲۷۰۰ مقام قضایی صادر شده است. مقام‌های ترکیه از کشته شدن ۲۶۵ تن در حوادث مرتبط با کودتا خبر داده‌اند.

  • شامگاه جمعه ۲۵ تیر، گروهی از نیروهای ارتش ترکیه کوشیدند تا قدرت را در این کشور به دست بگیرند، اما گفته می‌شود رهبر کودتاچیان بازداشت شده است.
  • رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کودتا شکست خورده و از هواداران خود خواسته تا عادی شدن اوضاع به خانه‌هایشان باز نگردند.
  • هم رئیس‌جمهور و هم نخست‌وزیر ترکیه در اولین واکنش خود تأکید کردند که عوامل کودتا به اشد مجازات خواهند رسید.
  • مقام‌های دولتی می‌گویند، در حوادث اخیر ۱۶۱ غیرنظامی یا نیروی پلیس، و نیز ۱۰۴ تن از عوامل کودتا کشته شده‌اند.
  • در ارتش ۲۸۳۹ تن بازداشت شده‌اند و علاوه بر این حکم برکناری و بازداشت بیش از ۲۷۰۰ قاضی و دادستان ترکیه صادر شده است.
  • در میان بازداشت‌شدگان، دو فرمانده سپاه دوم و سوم، فرمانده سابق نیروی هوایی، و نیز دو قاضی دادگاه قانون اساسی دیده می‌شوند.
  • ترکیه همچنین پایگاه هوایی اینجرلیک را که برای عملیات آمریکا و متحدانش علیه داعش استفاده می‌شود تا زمان پاکسازی کامل نیروی هوایی بسته است.
  • انگشت اتهام اردوغان برای هدایت این کودتا به سوی فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی مقیم آمریکاست، گرچه آقای گولن با رد این اتهام، حتی ساختگی بودن این رویداد را محتمل می‌داند.
۰۰:۴۱ ۲۷.۴.۱۳۹۵

رویترز به نقل از مقام‌های رسمی ترکیه نوشته است که شمار کشته‌شدگان در جریان رویدادهای مرتبط با کودتای جمعه‌شب ترکیه به ۲۶۵ تن رسیده، و از این تعداد ۱۶۱ تن نیروی پلیس یا غیرنظامی، و ۱۰۴ نفر از عوامل کودتا بوده‌اند.

۲۳:۰۶ ۲۶.۴.۱۳۹۵

مقام‌های ترکیه دستور بازداشت دو هزار و ۷۴۵ قاضی یا دادستان ترکیه را به اتهام مشارکت در کودتا صادر کرده‌اند. پیشتر گزارش‌ها حاکی از برکناری این تعداد مقام قضایی از سمت‌های خود بود.

در تحولی دیگر بعد از ظهر شنبه، اردال ترجان یک قاضی دیگر دادگاه قانون اساسی ترکیه بازداشت شده است. این اقدام ساعتی پس از بازداشت آلب‌ارسلان آلتان صورت گرفته است. هر دو قاضی بازداشت شده در زمان ریاست‌جمهوری عبدالله گل به این سمت منصوب شده‌اند.

۲۲:۵۴ ۲۶.۴.۱۳۹۵

فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی مخالف اردوغان، که از سوی دولت ترکیه متهم به هدایت کودتای نافرجام اخیر است، گفته است که پیامش به مردم ترکیه این است که هرگز به دخالت نظامی نگاه مثبت نداشته باشند، چرا که دموکراسی از این طریق به دست نمی‌آید.

به گزارش رویترز، او همچنین گفته است که ممکن است کودتای اخیر در ترکیه صحنه‌سازی باشد.

این اظهارات همزمان با آن منتشر شده که اردوغان نیز شامگاه شنبه در اجتماع هوادارانش در استانبول، بار دیگر خواستار استرداد فتح‌الله گولن از آمریکا شد.

۲۲:۲۴ ۲۶.۴.۱۳۹۵

مقام‌های نظامی ترکیه، روز شنبه پایگاه هوایی اینجرلیک را که آمریکا و متحدانش از آن برای حملات هوایی علیه داعش استقاده می‌کنند، بستند و ترکیه می‌گوید این پایگاه تا زمان پاکسازی کامل نیروی هوایی این کشور بازگشایی نخواهد شد.

بعد از ظهر شنبه، خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر خارجه ترکیه نوشتند که اینجرلیک زمانی بازگشایی می‌شود که عملیات ضدکودتا در این پایگاه هوایی کامل شود.

۲۱:۴۸ ۲۶.۴.۱۳۹۵

ارتش ترکیه از سال ۱۹۶۰ تاکنون سه کودتای نظامی انجام داده و یک دولت را در سال ۱۹۹۷ مجبور به ترک قدرت کرده است. اما چرا در مورد اخیر با شکست مواجه شد؟

عباس جوادی در یادداشتی، پنج دلیل برای شکست کودتای نظامی اخیر در ترکیه را برشمرده است.

۲۱:۲۳ ۲۶.۴.۱۳۹۵

تازه‌ترین گزارش‌ها از ترکیه حاکی از بازداشت ژنرال اردال اوزتورک فرمانده ارتش سوم ترکیه، به اتهام خیانت است.

پیشتر هم رسانه‌های ترکیه از بازداشت آکین اوزتورک، فرمانده پیشین نیروی هوایی و یکی از اعضای شورای عالی نظامی ترکیه، خبر داده بودند که گفته می‌شود که رهبری کودتا را بر عهده داشته است.

همچنین گفته می‌شود که پیش از این چند تن از افسران ارتش به دولت درباره احتمال کودتا از طرف آکین اوزتورک و هوادارانش هشدار داده بودند.

۲۱:۱۷ ۲۶.۴.۱۳۹۵

نخست‌وزیر ترکیه بعد از ظهر شنبه در اجتماع مردم در آنکارا گفته است که رویدادها به سرانجام نرسیده و لازم است که مردم همچنان در خیابان‌ها باشند.

۲۱:۱۶ ۲۶.۴.۱۳۹۵

کاخ سفید بار دیگر بر حمایت باراک اوباما و دستگاه حاکمه آمریکا از دولت منتخب و غیرنظامی ترکیه تأکید کرد. آقای اوباما همچنین پس از دیدار با مشاورانش، بر لزوم قانونمداری در ترکیه تأکید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا علاوه به چالش‌های مشترکی اشاره کرده که همکاری با ترکیه را الزامی می‌کند، و در این زمینه از تلاش مشترک در مقابله با تروریسم یاد کرده است.

کاخ سفید همچنین می‌گوید که نشانه‌ای در دست نیست که در جریان رویدادهای جمعه شب و روز شنبه در ترکیه، هیچیک از شهروندان آمریکایی آسیب دیده باشند.

۲۱:۱۱ ۲۶.۴.۱۳۹۵

وزیر دفاع ترکیه بعد از ظهر شنبه اعلام کرد که هیچ نقطه‌ای خارج از کنترل ما نیست، اما همچنان لازم است که هوشیار باشیم. او در عین حال تأکید کرد که هنوز زود است که بگوییم تهدید کودتا کاملاً رفع شده است.

۲۱:۰۹ ۲۶.۴.۱۳۹۵

در ادامه بازداشت مقام‌های نظامی و قضایی در ترکیه، خبرگزاری‌ها ساعتی پیش از بازداشت آلب‌ارسلان آلتان، عضو دادگاه قانون اساسی این کشور خبر دادند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG