لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۴

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس: رهبری، احمدی‌نژاد را از کاندیداتوری مجدد نهی کرده است


مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس گفته که رهبر جمهوری اسلامی «به صراحت» با نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات آینده «مخالفت» کرده است.
مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس گفته که رهبر جمهوری اسلامی «به صراحت» با نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات آینده «مخالفت» کرده است.

مهدی فضائلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، گفته که رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد را از کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران «نهی» کرده است.

آقای فضائلی در یادداشتی که یکشنبه ۲۸ شهریور در خبرگزاری فارس منتشر کرده، از جلسه رئیس جمهور پیشین ایران با آیت‌الله علی خامنه‌ای خبر داده و افزوده که «قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست ‌جمهوری سال آینده مواجه شده است».

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، افزوده که رهبر جمهوری اسلامی خواستار «پیشگیری از تکرار تجربه‌های پرهزینه و خسارت‌بار، جلوگیری از عقبگرد و یا درجا زدن، آینده‌نگری و قدرت جلوگیری از معضلات» است و مخالفت او با کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد در انتخابات آینده، «برخاسته از تدبیر، یعنی لایه‌های زیرین و صفحات پسینی ماجراها را دیدن» است.

مهدی فضائلی گفته که این «نهی» همچنین «حاکی از شجاعت» آقای خامنه‌ای در «بیان آن چیزی که برای انقلاب و نظام و چه بسا مصالح خود وی {احمدی‌نژاد} لازم می‌بیند» بوده است.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شود.

محمود احمدی‌نژاد که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ برای دو دوره رئیس جمهور ایران بود، در ماه‌های اخیر سفرهای متعددی به نقاط مختلف ایران داشته که با استقبال هوادارانش مواجه شد.

بسیاری از ناظران از این سفرها به عنوان بخشی از مراحل آمادگی آقای احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات سال ۹۶ نام می‌برند.

اما مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس گفته که رهبر جمهوری اسلامی «بر خلاف شیوه معمول و غالب خود و به صراحت» با نامزدی رئیس جمهور پیشین در انتخابات آینده «مخالفت» کرده است.

آقای فضائلی با ابراز بی‌اطلاعی از دلایل مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با این مسئله، نوشته که «زمزمه‌های» رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد توسط شورای نگهبان «جدی» بود و افزوده است: «دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، جزو پرتنش‌ترین ادوار ریاست جمهوری در ایران بوده ‌است. همچنین نمی‌توان نادیده گرفت که نشانه‌ای از ذره‌ای تغییر در منش و رفتار احمدی‌نژاد مشاهده نمی‌شود».

پیشتر، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، از نهادهای روحانی بانفوذ در جمهوری اسلامی نیز، حمایت این تشکل از رئیس جمهور پیشین در انتخابات آینده را منتفی دانسته بود.

محمود احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست جمهوری خود، اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر جنجالیش را به عنوان معاون اول منصوب کرد اما انتصاب آقای رحیم‌مشایی به این سمت، با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای احمدی‌نژاد در مخالفت با این مسئله، برای چند روز به حال «قهر» از حضور در نهاد ریاست جمهوری خودداری کرد اما در نهایت ناچار شد از دستور آیت‌الله خامنه‌ای تبعیت کند.

رئیس جمهور پیشین ایران از آن پس، با تعدادی از مقام‌های ارشد و نهادهای جمهوری اسلامی وارد تنش‌های متعددی شد.

XS
SM
MD
LG