لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۷

باهنر در مورد انتخابات: فعلا فضا بغرنج است اما تلاش می‌کنیم به اجماع برسیم


دبیرکل گروه اصولگرای جامعه اسلامی مهندسین با اعلام اینکه قرار نبوده خبر «منع» محمود احمدی‌نژاد از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری «پررنگ» شود، گفت که «فعلا فضا بغرنج است» اما «همه تلاشمان را می‌کنیم تا اصولگرایان روی یک گزینه اجماع کنند».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا باهنر، عصر روز شنبه سوم مهر، در نشست جامعه اسلامی مهندسین گفت که قرار نبوده، خبر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری «پررنگ» شود.

او اضافه کرد: «آقای احمدی‌نژاد که یکی از مظنه های خوب برای انتخابات بود، به دلایل مختلف از ورود به انتخابات منع شد».

نایب رئیس مجلس نهم توصیه کرد که «نه مخالفین احمدی‌نژاد از منع شدن وی خوشحال شوند و بزن و برقص راه بیاندازند و نه موافقین وی به حالت اغما بروند».

آقای باهنر تأکید کرد که «شادی و شعف و غمگین شدن هر دو برای آینده هزینه دارد و به نفع مصالح نظام نیست».

برخی از اصولگرایان از جمله مهدی فضائلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، خبر داده‌اند که رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد را از کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران «نهی» کرده است.

در این زمینه علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران، روز جمعه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را «حساس و پیچیده» خوانده و از جمله دلایل حساسیت این انتخابات را تلاش برخی از مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد برای «بازگشت به گذشته» دانسته بود.

او تأکید کرده بود: «خود این موضوع مسئله مهمی است که آیا در شأن یک امت انقلابی و هدفمند این است که بازگشت به عقب داشته باشد یا خیر».

آقای باهنر از جمله اصولگرایانی بود که پیش از انتشار خبر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با نامزد شدن محمود احمدی نژاد، با نامزدی او مخالفت کرده بود.

در همین حال علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز گفته بود که محمود احمدی‌نژاد پیش از نامزد شدن «باید محاکمه شود».

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، نیز اعلام کرده بود که این گروه از نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت نخواهد کرد.

این سخنان واکنش شدید برخی از اعضای جبهه پایداری از جمله روح‌الله حسینیان و مرتضی آقا تهرانی را به دنبال داشت و آقای حسینیان گفته بود که «اگر اصولگرایان چیزی هم داشته باشند، به خاطر خدمات آقای احمدی‌نژاد است و الا خودشان خیلی سابقه‌ای از خدمت ندارند».

علاوه بر محمود احمدی‌نژاد، برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

در همین حال آقای باهنر گفت: «هر کسی از حسن روحانی گرفته تا بقیه افراد برای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا مطرح می شوند، سیاست ما این است که بگوئیم، داریم بررسی و نه تأیید و نه رد می‌کنیم».

او اضافه کرد:«فعلا فضا بغرنج است؛ همه تلاش‌مان را میکنیم تا اصولگرایان بتوانند روی یک گزینه اجماع کنند که البته کار سختی است».

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی درباره جلسات انتخاباتی اصولگرایان منتشر شده است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم خبر داد که اعضای حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه شامگاه روز جمعه با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

محسن فقیهی، عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین قم،نیز گفته که این جلسه برای همفکری درباره انتخابات سال آینده برگزار شده است.

جزئیات بیشتری از این جلسه منتشر نشده است.

در انتخابات مجلس دهم برخی از اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان اعلام کرده بودند که این شورا با حمایت محمد علی موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، محمد یزدی، دبیر کل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و محمد تقی مصباح یزدی که از او به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می شود، فعالیت می‌کند.

با این حال غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، اخیرا اعلام کرده که این گروه تصمیم گرفته محمد علی موحدی کرمانی و محمد یزدی «درباره جلسه مشترک جامعتین در خصوص انتخابات سال ۹۶ جلسه‌ای تشکیل دهند و درباره آن تصمیم‌گیری کنند».

برخی از رسانه‌های ایران نام برده نشدن از محمد تقی مصباح یزدی در سخنان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز را به معنای کنار گذاشته شدن وی از ائتلاف اصولگرایان دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG