لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی در دادگاه تجدیدنظر تایید شد


حکم زندان نرگس محمدی سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، حکمی که اردیبهشت‌ماه گذشته به خانم محمدی داده شده بود عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

نرگس محمدی در اردیبهشت‌ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور» به پنج سال زندان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به تحمل ده سال زندان محکوم شد.

همین حکم عیناً در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است.

بر اساس گزارش کانون مدافعان، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران اعلام کرده است که در تجدیدنظرخواهی نرگس محمدی، اعتراض موجه و مستدلی ارائه نشده است.

این شعبه همچنین در اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی نیز مقرر کرد تا مجازات اشد یعنی ده سال حبس اجرا شود.

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، در صورتی که قاضی برای هر یک از جرایم، مجازات مستقلی را صادر ‌کند، در مرحله اجرای حکم بیشترین مجازات تعیین‌شده اجرا خواهد شد.

نرگس محمدی از اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ در زندان اوین به سر می‌برد و دادگاه بدوی او اول اردیبهشت‌ماه سال جاری به صورت غیرعلنی برگزار شد.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی پیشتر به رادیوفردا گفته بود که دیدار خانم محمدی با کاترین اشتون مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فعالیت خانم محمدی در کمپین «لگام»، کارزاری برای لغو گام به گام مجازات اعدام، از جمله مواردی است که به عنوان مصادیق اتهام‌های وارده به او مطرح شده است.

پیشتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگران بدون مرز و شماری دیگر از مدافعان حقوق بشر صدور حکم زندان برای نرگس محمدی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شده بودند.

عفو بین‌الملل نیز فروردین‌ماه گذشته با اشاره به وضعیت جسمی نرگس محمدی، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او شده بود.

نرگس محمدی تیرماه گذشته در اعتراض به محرومیت از تماس تلفنی با فرزندانش در فرانسه، حدود ۲۰ روز در اعتصاب غذا بود.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی و فعال ملی مذهبی که خود سال‌ها در ایران زندانی بوده، هم‌اکنون ساکن فرانسه است و دختر و پسر خردسال او و خانم محمدی پس از زندانی شدن مادرشان با او زندگی می‌کنند.

به گفته تقی رحمانی، نرگس محمدی دچار بیماری‌های «آمبولی ریه» و «فلج عضلانی» است و شرایط زندان برای او «خطرناک» است.

نرگس محمدی که تاکنون بارها بازداشت و زندانی شده، پیشتر نیز در پرونده‌ای دیگر به اتهام‌های امنیتی به شش سال زندان محکوم شده بود.

XS
SM
MD
LG