لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

نگرانی برخی مسئولان ایرانی از احتمال گلزنی ایران به کره جنوبی


بازی حساس ایران و کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸، در روز تاسوعا برگزار خواهد شد. موضوعی که با مخالفت شدید برخی چهره‌های سیاسی در ایران مواجه شده است.

بخشی از برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» از شبکه اول صداوسیما به بررسی احتمال تغییر روز برگزاری مسابقه اختصاص یافت و سردبیر ورزشی سایت تسنیم، نگرانی خود از هیجانات احتمالی تماشاگران را ابراز کرد.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم گفت با وجود منع فیفا، ایران در چارچوب «شعائر مذهبی» کار خود را انجام می‌دهد و پای جریمه‌های فیفا نیز خواهد ایستاد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

عابدینی رئیس پیشین فدراسیون فوتبال می‌گوید: «ممکن است وقتی ما گل بزنیم تماشاگران از جایشان بلند شوند اما مسلماً جشنی برپا نخواهد شد. مقابل فتاوای بزرگان سر تعظیم فرود می‌آوریم. پیشنهاد من این است که وقتی تیم ملی گل زد، تماشاگران سه بار یا حسین بگویند.»

آقای عابدینی اشاره‌ای به احتمال گلزنی کره جنوبی، شادی بازیکنان این تیم و طبیعتاً شادمانی تماشاگران کره‌ای نکرده است. سوابق حضور تیم ملی کره جنوبی در ورزشگاه آزادی نشان می‌دهد که همواره پرتماشاگر بوده‌اند و حضوری پرتعداد و پرشور داشته‌اند.

«بعد از گل ایران به کره جنوبی در روز تاسوعا، آیا می‌توان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟» این بخشی از اظهارات آیت‌الله محمد یزدی است که در جامعه مدرسین حوزه علیمه قم مطرح کرده است.

آقای یزدی گفت: «ممکن است بیان کنید که بازی نکردن ما هزینه‌هایی خواهد داشت ولی باید همه این هزینه‌ها را داد تا حرمت‌ها حفظ شود.»

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: «از شما می‌خواهم این بررسی را انجام دهید و اگر قرار است تعطیل شود بهتر از حرمت‌شکنی است.»

در همین زمینه، محمدرضا ساکت رئیس سازمان تیم‌های ملی به خبرگزاری ایسنا گفت: «۱۰ راهکار مختلف برای تغییر زمان دیدار با کره جنوبی را پیش‌بینی کرده بودیم، اما با موافقت فیفا مواجه نشد. در نتیجه سعی می‌کنیم در دیدار با کره جنوبی، در عین حفظ حرمت‌ها و تکریم ایام محرم، سربلند باشیم.»

پیش از این، روز دوشنبه پنجم مهر، نیز ۵۶ نفر از نمایندگان مجلس ایران در تذکری کتبی به وزیر ورزش و جوانان، خواستار تغییر زمان مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در روز تاسوعا شدند.

بازی ایران و کره جنوبی بیستم مهر برگزار خواهد شد. یادآور وقایع ۲۹ مهر سال ۱۳۸۰ و رقابت ایران و بحرین.

بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران اگر بحرین را می‌بُرد، راهی جام جهانی می‌شد. از روزهای قبل، شایعه‌ای در ایران پیچید که به بازیکنان گفته‌اند نباید ببرید!

ریشه ماجرا، شادی‌های خیابانی و تجمع میدانی در دیدارهای قبلی بود. رسانه‌ها مرتب نسبت به حضور مردم در میادین، ابراز نگرانی کرده و هشدار می‌دادند.

این دغدغه مذهبی فقط مختص رسانه‌های اصولگرا نبود. محمد قوچانی در همشهری جهان، «جنبش فرومایگان» را نوشت و تلویحاً نوجوانان و جوانانی را که پس از پیروزی‌ها به خیابان می‌آمدند، لمپن و فرومایه خطاب کرد.

شب بازی ایران با بحرین، اتفاقات عجیبی در تهران رخ داد. مثلاً در میدان نور که آن موقع محوطه سبز وسیعی بود و گنجایشی چند هزار نفره داشت و پس از هر پیروزی، آنجا جشن شادی برپا می‌شد.

شب بازی با بحرین در منامه، میدان نور در تهران را طوری تغییر دادند که گویی مانور نظامی در پیش است! چند کامیون آجر در خیابانی که الان شده اتوبان ستاری خالی کردند. فنس توری چیده بودند و جابه‌جا، نرده‌های آهنی که اگر ایران گل زد و برنده شد، کسی نتواند وارد میدان شود.

همین دکور خشن را در شهرک غرب، نارمک، هفت‌حوض و... هم چیدند. نیروهای نظامی در «نقاط حساس» تهران مستقر شده بودند.

اما بیست و نهم مهر ۸۰، بحرین برنده شد و بازیکنانش دور زمین با پرچم عربستان دور افتخار زدند. زیرا پیروزی آنها، عربستان را به جای ایران راهی جام جهانی کرد.

میروسلاو بلاژویچ سرمربی ایران گفت این شکست، طبیعی نیست. متن جامعه نیز کمابیش چنین دیدگاهی داشت و حتی هنوز با گذشت ۱۵ سال، شایعات و ابهامات بازی بحرین زنده است و بازیکنان آن تیم، درباره‌اش مصاحبه می‌کنند.

روزنامه‌های ورزشی در توجیه بازی ضعیف تیم ملی ایران نوشتند بازیکنان در سفارت خورشت بادمجان خورده‌اند و این باعث ناکامی شده. نوشتند تیم زودتر رفته و بعضی بازیکنان در ساحل بوده‌اند. نوشتند برخی بازیکنان، شب به هتل بازنگشته‌اند.

این روزها نیز عده‌ای از تندروهای مذهبی، کابوس گلِ نزدهٔ ایران به کره جنوبی را می‌بینند! هشدار می‌دهند که اگر به کره جنوبی گل بزنیم چه خواهد شد؟

این در حالی است که ایران رقابتی حساس با ازبکستان پیش رو دارد اما جوّ غیر ورزشی که پیرامون بازی با کره جنوبی ایجاد شده، می‌تواند تأثیر نامناسبی روی روحیه و تمرکز بازیکنان تیم ملی ایران بگذارد.

XS
SM
MD
LG