لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

اردوغان خطاب به نخست‌وزیر عراق: بهتر است موقعیت خودت را بفهمی


اردوغان به حیدرالعبادی گفته است: «نیروهای مسلح جمهوری ترکیه تا آن حد تنزل نکرده‌اند که از تو دستور بگیرند».
اردوغان به حیدرالعبادی گفته است: «نیروهای مسلح جمهوری ترکیه تا آن حد تنزل نکرده‌اند که از تو دستور بگیرند».

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه در واکنش به اعتراض حیدر العبادی به حضور ارتش ترکیه در شمال عراق در آستانه عملیات آزادسازی شهر موصل، با لحن تحقیر آمیزی خطاب به نخست‌وزیر عراق گفت: «بهتر است موقعیت خودت را بفهمی».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان در یک گردهمایی در استانبول طی سخنانی که خطاب آن به نخست‌وزیر عراق بود گفت: «او شخصا به من توهین می‌کند. تو همتای من نیستی، تو در سطح من نیستی. فریاد کشیدن تو از عراق هیچ اهمیتی ندارد. باید بدانی ما هر کاری که بخواهیم می‌کنیم. او کیست؟ نخست‌وزیر عراق. ابتدا باید بفهمی جایگاهت کجاست».

با وجود اعتراض‌های دولت عراق همزمان با فرارسیدن عملیات آزادسازی شهر موصل، دولت ترکیه تاکید کرده است که نیروهای آن کشور در شمال عراق باقی خواهند ماند.

لینک مستقیم

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های ترکیه حدود دو هزار نفر از نیروهای این کشور در شمال عراق مستقرند. حدود ۵۰۰ نفر آنها در اردوگاه بعشیقه مشغول آموزش شبه نظامیان مسلحی هستند که قرار است در عملیات آزادسازی موصل شرکت کنند.

سعد الحدیثی سخنگوی نخست‌وزیر عراق در واکنش به سخنان رییس جمهوری ترکیه گفت: «اردوغان با این سخنانش نفت روی آتش می‌پاشد» و این نشان می‌دهد که ترکیه در مورد حل این اختلاف جدی نیست.

او به خبرگزاری فرانسه گفت واکنش ترکیه یک موضوع حقوقی و امنیتی را به یک مسئله شخصی بدل کرده است.

دولت عراق بار‌ها از ترکیه خواسته است نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند و حیدر العبادی هشدار داده که حضور نیروهای ترکیه خطر یک جنگ منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

پس از تصمیم اخیر پارلمان ترکیه و تمدید حضور نظامیان ترک به مدت یکسال دیگر در خاک سوریه و عراق تنش بین دو کشور افزایش یافته است.

پارلمان عراق در مصوبات خود ارتش ترکیه را یک «نیروی اشغالگر» معرفی کرده است.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه تقاضای نخست‌وزیر عراق برای خروج نیروهای ترکیه را رد کرد. او گفت: «نیروهای مسلح جمهوری ترکیه تا آن حد تنزل نکرده‌اند که از تو دستور بگیرند».

تنش بین ترکیه و عراق بر سر این مسئله ممکن است طرح‌های مربوط به عملیات آزادسازی شهر موصل را پیچیده کند.

رییس جمهوری ترکیه آمادگی این کشور برای شرکت در این عملیات طبق توافقی مشابه با آنچه که در مورد آزاد سازی جرابلس در شمال سوریه صورت گرفت اعلام کرده است.

ارتش ترکیه عملیات بلندپروازانه‌ای را در خاک سوریه آغاز کرده است و با حمایت از شورشیان سوری در ماه سپتامبر توانست شهر جرابلس در جوار مرز با ترکیه را از گروه «خلافت اسلامی» پس بگیرد.

XS
SM
MD
LG