لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

بازداشت پنج نفر در ارتباط با پیکارجویان اسلامگرا در جمهوری آذربایجان


نیروهای پلیس جمهوری آذربایجان
نیروهای پلیس جمهوری آذربایجان

پنج شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام مشارکت در عملیات گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه توسط وزارت امنیت ملی این کشور بازداشت شدند.

روابط عمومی وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان روز جمعه، ۲۴ مهر ماه در بیانیه ای اعلام کرد که پنج شهروند این کشور که در درگیریهای نظامی در خاک سوریه و عراق مشارکت داشته‌اند، توسط نیروهای این وزارتخانه دستگیر شدند.

طبق اعلام این وزارتخانه؛ نامق قولییف، خالد حاجی وردییف، طالع احمدوف، الوین عسکروف و آنار محمودوف در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ با پیوستن به گروه‌های مسلح همچون گروه حکومت اسلامی (داعش)، جبهه النصره و جند الخلیفه در سوریه و عراق قوانین این کشور‌ها و جمهوری آذربایجان را نقض کرده‌اند.

این افراد بر اساس قوانین کیفری جمهوری آذربایجان به تشکیل گروه‌های مسلح غیر قانونی و تجهیز آن‌ها با سلاح و مهمات، شرکت در فعالیت‌های تروریستی و تحریک دشمنی دینی زیر پوشش فعالیت‌های مذهبی متهم هستند.

بازداشت شدگان همچنین به فعالیت برای جلب شهروندان آذربایجانی و ساکنان این کشور به گروه‌های غیرقانونی متهم شده‌اند.

بنا بر این گزارش، وزارت امنیت جمهوری آذربایجان تحقیقات گسترده‌ای را در خصوص این افراد آغاز کرده است.

گروه داعش در عضو گیری از شهروندان آذربایجان نسبتا موفق عمل کرده است. صد‌ها آذربایجانی طی این مدت به نیروهای داعش پیوسته‌اند و در صفوف این گروه در سوریه و عراق می‌جنگند.

نیروهای امنیتی آذربایجان در ماه‌های اخیر در عملیات مختلف ضد تروریستی ده‌ها تن از شهروندان این کشور را که مظنون به عضویت در گروه‌های تندوری مذهبی بودند، دستگیر کرده‌اند.

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در ۳۱ شهریور از بازداشت پنج نفر از شهروندان این کشور به اتهام عضویت در گروه‌های تروریستی خبر داده بود. بنا براعلام این وزارتخانه، این افراد سرگرم تهیه سلاح و مهمات از قبیل مواد منفجره، بمب‌های دست ساز و ادوات نظامی بودند و قصد داشتند تا علاوه بر تبلیغ تفکرات مذهبی تندروانه در داخل این کشور، به آموزش‌های نظامی برای شرکت در درگیری‌ها در سوریه و عراق مبادرت ورزند.

در ۱۱ شهریور ماه نیز در چارچوب اقدامات ضد تروریستی، پنج شهروند آذربایجانی که در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی با پیوستن به گروه داعش به سوریه و عراق رفته و در درگیریهای نظامی این کشور‌ها مشارکت داشتند بازداشت شدند.

مهر ماه سال گذشته وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان ۲۶ شهروند این کشور را که مظنون به عضویت در گروه داعش و دیگر گروه‌های مسلح غیرقانونی بودند بازداشت کرد.

در عملیاتی دیگر در فروردین ماه امسال نیز نیروهای امنیتی این کشور هفت شهروند آذربایجانی متهم به عضویت در گروه داعش را دستگیر کردند. در اعترافات برخی از این افراد که در رسانه‌های تصویری آذربایجان منتشر شد از تعداد کثیری از آذربایجانیان سخن گفته می‌شود که همراه با خانواده‌های خود در کنار جنگجویان گروه دولت اسلامی می‌جنگند و کشته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG