لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

باراک اوباما: اسد باید به خاطر صلح برود


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، جمعه ۱۸ دسامبر گفته است که واشینگتن همچنان خواهان کناره گیری بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از قدرت است. وی هشدار داده که بدون وجود یک دولت فراگیر و قانونی صلح در سوریه برقرار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در آخرین نشست خبری خود در سال جاری میلادی در کاخ سفید گفته است: «فکر می‌کنم برای پایان دادن به خونریزی در سوریه و‌این که همه طرف‌های درگیر بتواند به سمت یک روند غیرفرقه‌ای و فراگیر به جلو حرکت کنند، اسد می‌بایست برود.»

رییس جمهوری آمریکا گفته است: او (بشار اسد) مشروعیت خود را نزد مردم سوریه از دست داده است.

باراک اوباما همچنین تصریح کرده است، بشار اسد ترجیح داد به جای حل (بحران سوریه) از طریق یک گذار فراگیر سیاسی، دست به کشتار مردم بزند، در نتیجه ماندن او در قدرت عملی نیست.

وی اضافه کرده است: ما همواره برای این تاکید کرده‌ایم که بدون یک دولت فراگیر که اکثریت مردم سوریه را نمایندگی بکند، نمی‌توان در این کشور صلح برقرار کرد و به جنگ داخلی پایان داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جنگ داخلی سوریه تاکنون دستکم ۳۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

پنج عضو دایم شورای امنیت روز جمعه بر سر قطعنامه‌ای برای پایان دادن به درگیری در سوریه و آغاز فرایند صلح توافق کردند.

آمریکا از آغاز بحران سوریه خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شده است. اما به رغم این در خواست اجماعی جهانی برای کناره گیری بشار اسد از قدرت وجود ندارد.

روسیه و ایران از حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و می‌گویند، تنها مردم سوریه می‌توانند در خصوص سرنوشت بشار اسد تصمیم بگیرند.

این در حالی است که روز گذشته دیپلمات‌های غربی گفتند که روسیه مخالفتی با کناره گیری بشار اسد از قدرت به عنوان بخشی از فرایند گذار سیاسی در سوریه ندارد.

این دیپلمات بلندپایه غربی به رویترز گفته است: «روس‌ها به این نقطه رسیده‌اند که به طور خصوصی پذیرفته‌اند که بشار اسد در پایان دوران انتقالی برود، اما آن‌ها هنوز آماده نیستند این مساله را به طور علنی اعلام کنند.»

XS
SM
MD
LG