لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

اوباما: حمله به یک دین به مثابه حمله به همه ادیان است


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه سوم فوریه برای نخستین بار با حضور در مسجدی در نزدیکی شهر بالتیمور در ایالت مریلند، اظهار داشت، حمله به یک دین به منزله حمله به همه ادیان است.

باراک اوباما از آغاز دوران ریاست جمهوری خود طی هفت سال گذشته از مساجد متعددی در خارج از آمریکا دیدار کرده است، اما این نخستین باری بود که او به یک مسجد در خاک آمریکا رفت.

خبرگزاری رویترز می گوید، حضور رییس جمهوری آمریکا در مسجدی در نزدیکی بالتیمور، واکنشی است به اظهارات اخیر تعدادی از نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات آینده درباره مسلمانان در آمریکا است.

باراک اوباما در سخنرانی خود در این مسجد در کاتونزویل در ایالت مریلند گفت: «ما باید بدانیم که حمله به یک دین به مثابه حمله به همه ادیان است.»

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد: هنگامی که یک گروه مذهبی مود حمله قرار می‌گیرد، ما همه مسئول هستیم علیه چنین اقدامی موضعگیری بکنیم.»

به دنبال تیراندازی در کالیفرنیا و کشته شدن ۱۴ نفر توسط یک زوج مسلمان، در دسامبر گذشته دونالد ترامپ، از نامزدهای پیشتاز حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای پیشنهاد کرده بود که ‌ ورود مسلمانان به امریکا موقتا و به طور کامل ممنوع شود.

در همین زمینه، شمار دیگری از نامزدهای حزب جمهوریخواه نیز با تصمیم دولت آمریکا برای پذیرش ده هزار پناهجوی سوری مخالفت کرده و آنرا عاملی در افزایش تهدید‌ها علیه امنیت ملی آمریکا خوانده‌اند.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: «وقتی به کلیسا، کنسیه، معبد یا عبادتگاه و مسجد فکر می‌کنید، خیلی به هم شبیه هستند. این مکانی است که خانواده ها می‌آیند تا عشق خود را به خداوند و هم نوع خود بیان کنند.»

باراک اوباما همچنین خواستار حضور چهره‌های مسلمان در رسانه‌های عمومی و تلویزیون شده است.

گزارش ها حاکی است که رییس جمهوری آمریکا در بخشی دیگری از سخنان خود تاکید کرده است: «اگر شما (مسلمانان آمریکایی) از خود می‌پرسید که آیا به اینجا تعلق دارید (یا نه)، بگذارید به روشنی کامل به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بگویم که اینجا (آمریکا)، همینجا، خانه شما است. شما همانجایی هستید که به آن تعلق دارید. شما هم بخشی از آمریکا هستید. شما مسلمان یا آمریکایی نیستید، بلکه شما مسلمان و آمریکایی هستید.»

گفته‌های آقای ترامپ در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا و عرصه بین‌المللی درپی داشته است.

XS
SM
MD
LG