لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

آخرین نشست مطبوعاتی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما پایان یافت

باراک اوباما آخرین نشست مطبوعاتی دوران ریاست‌جمهوری خود را برگزار کرد. آقای اوباما در طول دوران ریاست‌جمهوری خود دستکم ۱۵۰ مصاحبه مطبوعاتی داشته است.

باراک اوباما آخرین نشست مطبوعاتی دوران ریاست‌جمهوری خود را با حضور خبرنگاران برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در طول دوران ریاست‌جمهوری خود دستکم ۱۵۰ مصاحبه مطبوعاتی داشته است و آخرین کنفرانس خبری خود را دو روز پیش از انتقال قدرت به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب، برگزار کرد.

باراک اوباما پیش‌تر وعده داده بود که انتقال قدرت به دولت آینده، آرام و بدون مشکل انجام خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، باراک اوباما در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مردم آمریکا عملکرد او را تایید می‌کنند. این بالا‌ترین میزان محبوبیتی است که آقای اوباما از سال ۲۰۰۹ تاکنون در نظرسنجی‌ها کسب کرده است.

دونالد ترامپ روز جمعه به طور رسمی با ادای سوگند، به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند.

باراک اوباما در خصوص قطعنامه شورای امنیت درمورد شهرک سازی های اسرائیل گفت: ما می خواستیم راه حل و امکان تشکیل دو کشور حفظ شود.

باراک اوباما در ادامه در خصوص صلح اسرائیل و فلسطین گفته است، ما نمی توانیم دو طرف را مجبور کنیم که صلح کنند.

یک خبرنگار از آقای اوباما در خصوص قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل و رویکرد دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم پرسید.

باراک اوباما در پاسخ گفت؛ من همچنان نگران وضعیت کنونی در اسرائیل و فلسطین هستم. این وضعیت برای اسرائیل خطرناک، برای فلسطین ها بد و برای منطقه نیز خطرناک است.

وی با اشاره به این که تنها راه حل شکیل دو کشور اسراییل و فلسطین در کنار هم داست، اضافه کرد: فکر می کنم وضعیت کنونی پایدار نباشد.

باراک اوباما گفته است که در خصوص چگونگی برگزاری مراسم ادای سوگند دونالد ترامپ در روز جمعه اظهار نظر نمی کند. وی با این حال تاکید کرده است: ولی آنچه که می توانم بگویم این است که من و میشل آنجا خواهیم بود.

دومین پرسش در خصوص لغو احتمالی تحریم های روسیه توسط دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب بود.

آقای اوباما در پاسخ گفت: منافع آمریکا و جهان ایجاب می کند که امریکا رابطه سازنده ای با روسیه داشته باشد.

وی در ادامه افزود، تحریم های روسیه نه به خاطر مساله هسته ای بلکه به دلیل مداخله این کشور در اوکراین بوده است. روسیه همچنان به مداخله در اوکراین ادامه می دهد و بخشی از این کشور را اشغال کرده است.

باراک اوباما تصریح کرد: اوکراین یک کشور مستقل است و وظیفه آمریکا حمایت و حفاظت استانداردها و اصول پذیرفته شده بین المللی است.

نخستین پرسش از باراک اوباما در خصوص تخفیف مجازات چلسی منینگ بود که در سال ۲۰۱۰ به جرم درز اسناد محرمانه به ویکی لیکس زندانی شده است.

باراک اوباما در پاسخ گفت: چلسی منینگ یک دوره زندان سخت را تحمل کرده است و به نظرم عدالت در خصوص اجرا شده است.

براساس حکم اولیه قرار بود چلسی منینگ در سال ۲۰۴۵ شود، ولی با تخفیف مجازات وی روز ۱۷ مه آزاد می شود.

باراک اوباما در آغاز نشست خبری خود به موضوع بیماری جرج بوش پدر، رییس جمهوری اسبق آمریکا و انتقال وی به بیمارستان اشاره کرد و برای بهبود او دعا کرد.

تا لحظاتی دیگر آخرین نشست مطبوعاتی باراک اوباما آغاز می شود.

آخرین مصاحبه مطبوعاتی باراک اوباما در کاخ سفید:

تصاویر روسای جمهوری آمریکا

بیشتر

XS
SM
MD
LG