لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

اوباما: آمریکا در کنار مردم ترکیه ایستاده است


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به حملات انتحاری در فرودگاه آتاتورک استانبول گفته است، آمریکا در کنار مردم ترکیه در نبرد آنها با تروریسم ایستاده است.

به گزارش «سی ان ان» رییس جمهوری آمریکا که درآتاوا پایتخت کانادا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفته است که در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی خود با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه بر تعهد آمریکا برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، تاکید کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که شامگاه سه شنبه سه مرد مسلح با حمله به سالن خروجی فرودگاه آتاتورک ابتدا به سوی حاضران تیراندازی کردند و سپس در سه نقطه از این فرودگاه دست به حمله انتحاری زدند. در این حملات دست کم ۴۲ نفر کشته شدند.

روز چهارشنبه یکی دیگر از مجروحان این حادثه که یک کارگر ۲۲ ساله آشپزخانه بود در بیمارستانی در استانبول در اثر شدت جراحات درگذشت. پیش‌تر فرماندار استانبول شمار تلفات حملات فرودگاه آتاتورک را ۴۱ کشته و ۲۳۹ مجروح اعلام کرده بود.

رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفته است: من مطمئنم که می‌توانیم کسانی که جز خرابی و مرگ به ارمغان نمی‌آورند را شکست دهیم.

باراک اوباما اضافه کرده است: آنها (گروه حکومت اسلامی) به طور مستمر در حال از دست دادن قلمرو خود هستند، قادر نیستند بر مناطقی که تصرف کرده‌اند حکومت کنند. آن‌ها در سوریه و عراق شکست خواهند خورد.

رییس جمهوری آمریکا صریح کرده است: ما تا متلاشی کردن این شبکه نفرت که تمامی جهان متمدن را تحت تاثیر خود قرار داده، از پای نخواهیم نشست.

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، سیا نیز روز چهارشنبه گفته است، شواهد حمله به فرودگاه آتاتورک نشان می‌دهد که این حمله توسط گروه حکومت اسلامی انجام شده است و احتمال دارد این گروه حملاتی در خاک آمریکا انجام دهد.

در همین زمینه، رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه گفته است ترکیه بر «تروریسم» غلبه خواهد کرد.

وی تاکید کرده است: گروه‌های تروریستی می‌خواهند مانع دستیابی ترکیه به اهدافش بشوند، اهدافی مانند اینکه جزو ۱۰ اقتصاد بر‌تر دنیا شود یا اینکه بزرگترین فرودگاه جهان را احداث کند.

رجب طیب اردوغان تصریح کرده است: نه پ کا کا و نه داعش، قادر نیستند ترکیه را از دستیابی به اهدافش بازدارند.

رییس جمهوری ترکیه از ابراز همدری رهبران جهان به ویژه باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با مردم ترکیه تشکر کرده است.

پیشتر گزارش ها حاکی از آن بود ۲۳ تن از کشته‌شدگان حملات شامگاه سه شنبه نیز از شهروندان ترکیه بوده‌اند.

در همین زمینه، معاون وزیر خارجه ایران نیز با تایید خبر مرگ یک ایرانی، از زخمی شدن پنج ایرانی دیگر در حملات انتحاری به فرودگاه آتاتورک خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG