لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

پاکستان: نمی‌توانیم کشته شدن رهبر طالبان افغانستان را تایید کنیم


چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان
چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان

چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان روز سه شنبه گفته است، اسلام آباد نمی تواند تایید کند فرد کشته شده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان بوده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ملا منصور در حمله هوایی ایالات متحده کشته شده است. وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرده بود که این رهبر طالبان افغانستان درتدارک حمله‌ای بود که می توانست نیروهای آمریکایی در افغانستان را به مخاطره بیندازد.

در همین حال، وزیر کشور پاکستان روز سه شنبه گفته است، جسد فردی که در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان هدف قرار گرفت، قابل شناسایی نیست و قرار است آزمایش «ی ان ای»از کسانی که خود رابستگان فرد کشته شده اعلام کرده اند، انجام شود.

جودری نثار علی خان به خبرنگاران گفته است: دولت پاکستان بدون در دست داشتن اسناد و مدارک علمی و قانونی قادر به اعلام این مساله نیست.

با این حالی وی مشخص نکرده است که آیا نزدیکان ملااختر منصور برای گرفتن جنازه به مقام‌های دولت پاکستان مراجعه کرده اند یا نه.

وزیرکشور پاکستان با این حال از حمله امریکا انتقاد کرده و گفته است: این که دولت آمریکا بگوید هرکس تهدیدی برای آنها است، در هرکجا که باشد هدف قرارخواهد گرفت، چنین رویکردی خلاف قوانین بین المللی است .

وی اضافه کرده است: اگر هرکشوری در جهان بخواهد چنین رویکردی را در پیش بگیرد،‌ عملا قانون جنگل بر جهان حاکم می شود.

به گزارش رویترز، پاکستان و آمریکا در خصوص جنگ علیه گروه هایی همچون طالبان و دیگر گروه‌های اسلامی منطقه اختلاف نظر دارند.

ین در حالی است که منتقدان پاکستان در آمریکا و افغانستان، اسلام آبادرا متهم می کنند که به رهبران طالبان افغانستان پناه داده و از آنها محافظت می کند.

پاکستان این اتهام را رد می کند.

پس از آن که گروه طالبان اعلام کرد که ملا عمر، رهبر و بنیانگذار این گروه مرده است، ملا منصور در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به عنوان رهبری جدید طالبان برگزیده شد.

این درحالی است که روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، روز سه شنبه گزارش داده است که ملا منصور در جریان بازگشت از دیدار با خانواده اش در ایران در خاک پاکستان هدف قرار گرفته است.

طبق این گزارش رهبر طالبان در مسیری در حرکت بوده که محدوده عملیاتی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا محسوب نمی شده است.

وال استریت جورنال به نقل از منابع امنیتی نوشته است، از طریق وسایل مخابراتی و الکترونکی ملا منصور وی شناسایی شده بود و نیروهای آمریکا صبر کردند تا وی وارد خاک پاکستان شود.

طبق این گزارش رهبر طالبان از بلوچستان پاکستان سوار بر تویوتا «کورلای» خود هدف قرار گرفت. گفته می شود وی عازم کویته پاکستان بوده است.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال روز گذشته نوشته بود، کاخ سفید امیدوار است حمله اخیر ضربه‌‌ای اساسی به طالبان وارد کرده و به اختلافات و نبردهای داخلی آنها برای پیدا کردن رهبر جدید دامن بزند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حال سنجش شرایط برای کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان از حدود ۱۰ هزار پرسنل موجود به ۵۵۰۰ نفر، تا پایان سال جاری میلادی‌ است.

XS
SM
MD
LG