لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

تداوم تلاش برای آوار برداری ساختمان پلاسکو؛ «هنوز هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده است»


گزارش ها حاکی است که در ساعات اولیه بامداد روز جمعه تلاش امدادگران برای نجات جان ماموران آتش نشانی و افراد دیگری که احتمال می رود زیر آوار ساختمان پلاسکو زنده باشند، همچنان ادامه دارد.

گزارش ها حاکی است که تا بامداد روز جمعه کار در تخلیه آوار و نخاله طبقات منفی ادامه داشته است. و یک مقام قضایی ساعت سه و نیم بامداد روز جمعه به فارس گفته است که «هنوز هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده است.»

ساختمان «پلاسکو» صبح پنجشنبه حدود ساعت ٧:٣٠ دچار آتش سوزی شد. هرچند گزارش های اولیه حاکی از مهار آتش سوزی حکایت می کرد اما در نهایت طبقات نهم به بالا دچار حریق شد و این ساختمان ۱۷ طبقه فروریخت.

گزارش ها اولیه حاکی از آن است که در حادثه پلاسکو ۸۴ نفر مجروح شده اند که از این تعداد، ۳۳ تن به بیمارستان اعزام شدند.

با این حال شهردار تهران پیشتر از کشته شدن ۲۰ مامور آتش نشانی خبر داده بود.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در همین زمینه نیز گفته است: تاکنون ۲۰ نفر از همکاران ما در آتش نشانی در راه نجات مردم جان باختند.

وی با این حال تاکید کرده است که فعلا « برای ارائه آمار قطعی زود است.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جلال ملکی در خصوص گزارش های منتشر شده درباره تماس تعدادی از آتش نشانان از زیر آوار تصریح کرده است که این موضوع «تایید نشده است.»

سخنگوی سازمان آتش نشانی «روند امدارسانی در این حادثه را بسیار پیچیده» توصیف کرده و گفته است: کار آواربرداری به این زودی‌ها تمام نمی شود.

وی درباره زمان مهار آتش نیز گفت: هم اکنون با یکسری آتش‌های نهفته و پنهان مواجهیم که در حین پاکسازی و آواربرداری هرکجا با دود مواجه شویم اطفاء حریق صورت می گیرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی از مردم خواست در محل حادثه حضور پیدا نکنند چون همچنان این محل ناایمن است.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، پیشتر گفته بود: در حال حاضر ۲۰ الی ۲۵ نفر از آتش نشانان زیر آوار گرفتار هستند که تلاش برای نجات آنها ادامه دارد.

سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز گفته است: اولویت اصلی درحال حاضر کسب اطلاع از وضعیت افرادی که در زیر آوار محبوس شده اند و نجات جان آنهاست و عملیات آواربرداری با دقت درحال انجام است.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرده است:«اقدامات فنی و عملیاتی در جهت دستیابی به این عزیزان توسط عوامل امدادی بدون وقفه ادامه دارد و تا مشخص شدن وضعیت افراد محبوس در زیر آوار و انجام اقدامات لازم، مسوولان ارشد سازمان مدیریت بحران، ضمن استقرار کامل در محل، تمامی اقدامات را تحت نظر دارند.»

خبرگزاری فارس ساعت سه و نیم بامداد روز جمعه گزارش داده است، تاکنون حدود ۵۰ کامیون «ده تن» حامل آهن آلات برش داده شده مربوط به اسکلت ساختمان از محل ریزش آوار خارج شده است.

رسانه‌ها گزارش هایی در خصوص زنده بودن تعدادی در موتور خانه یا طبقه منفی دو منتشر کرده اند اما به گفته‌های مقام‌های مسئول تاکنون کسی از زیر آوار بیرون آورده نشده است.

جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو،در دقایق اولیه روز جمعه به ایسنا گفته است: عملیات جست‌وجو و آوار برداری همچنان در محل ادامه داشته و تا کنون هیچ یک از آتش‌نشانانی که احتمال مفقود شدنشان وجود داشت، پیدا نشده‌اند.

شهریاری سرپرست دادسرای جنایی نیزساعت دو بامداد به وقت تهران به فارس گفت: «هنوز هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده است.»

یکی از کاسبان محل به فارس گفته است، ۵ نفر از کارگران تأسیسات در موتور خانه حبس شدند و گفته می شود« یک متر تا رسیدن به سقف موتور خانه فاصله مونده.این افرادتا یک ساعت پیش تماس تلفنی داشتند.»

«برخورد با عوامل حریق»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشورنیز شامگاه پنجشنبه گفته است: باید عامل وقوع حادثه حریق ساختمان پلاسکو به‌سرعت شناسایی شوند و تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

به گزارش تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی پس از بازدید خود از محل حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به ادامه‌دار بودن امدادرسانی به مصدومان این حادثه اظهار داشت: دستورات لازم صادر شده تا عاملان وقوع این حادثه شناسایی شوند و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

این در حالی است که حسن همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران،درباره علت آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو به تسنیم گفته است: اینکه گفته شده علت آتش‌سوزی امنیتی بوده اصلاً درست نیست و این آتش‌سوزی کاملاً طبیعی است.

وی افزوده است: اتصال برق در یکی از طبقات عامل اصلی آتش‌سوزی ابتدایی ساختمان پلاسکو بوده است.

معاون امنیتی استانداری تهران در ادامه گفته است: اصلاً این ساختمان لوله‌کشی گاز نداشته و کسبه از پیک‌نیک و یا لوازم دیگر گرمایشی هم استفاده می‌کردند، اصلاً نشت گاز به‌عنوان دلیل آتش‌سوزی درست نیست.

این در حالی است که یکی از مغازه داران پلاسکو به فارس گفته است: «یکی از مغازه داران در ساعت ۷:۳۰ صبح برای صرف صبحانه پیک نیک خود را روشن کرده بود و بعد از این کار به طبقه زیرین رفته بود که به دلیل خاموش شدن شعله و مراجعه مجدد به مغازه‌اش و روشن کردن کلید برق مغازه انفجار رخ داد اما چون در آن ساعت صبح کسی در آن طبقه برای خاموش کردن آتش نبود شعله‌ها مغازه به مغازه بیشتر شد.»

مجتمع تجاری پلاسکو که حدود نیم قرن از عمر آن می‌گذشت مرکز توزیع پوشاک در تهران و نخستین ساختمان مرتفع ایران در پنج دهه پیش بود.

ساختمان پلاسکو را حبیب‌الله القانیان، مالک شرکت پلاستیک‌سازی «پلاسکو»، پیش از انقلاب ۵۷ در تهران ساخت.

خانواده القانیان طی دهه‌ها در ایران چندین کارخانه و مرکز خرید تاسیس کردند. ساختمان پلاسکو پس از انقلاب به مصادره بنیاد مستضعفان درآمد و سازنده آن، آقای القانیان، که رییس انجمن کلیمیان تهران نیز بود، در جریان وقایع مرگ‌بار پس از انقلاب اعدام شد.

XS
SM
MD
LG