لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

تلاش سازمان ملل برای برگزاری مذاکرات نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در ۲۵ ژانویه


استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه
استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه

استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه روز شنبه ۲۶ دسامبر ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات بین نمایندگان دولت و مخالفان حکومت بشار اسد در روز بیست و پنجم ژانویه ۲۰۱۶ در ژنو برگزار شود.

به گزارش رویترز، سخنگوی استفان دی میستورا گفته است: نمایندگان دولت و طیف وسیعی از مخالفان در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرده است: استفان دی میستورا روی همکاری کامل همه طرف‌های درگیر در مساله سوریه در این فرایند حساب می‌کند و تحولات میدانی نباید اجازه دهد که این مذاکرات متوقف شود.

در حالی برای برگزاری مذاکرات بین نمایندگان دولت سوریه گروه‌های مخالف ابراز امیدورای شده است که روز جمعه زهران علوش، رهبر «جیش الاسلام» در حمله هوایی در نزدیکی دمشق کشته شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۱۸ دسامبر به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس ان فرایند برگزاری مذاکرات و همچنین برقراری آتس بس در سوریه مشخص شده است.

این قطعنامه خواستار برقراری آتش بس و آغاز گفت‌و‌گو‌ها بین نمایندگان دولت و مخالفان برای تشکیل دولت انتقالی شده است.

گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد در اوایل ماه دسامبر نشستی برای تعیین نمایندگان خود در ریاض پایتخت عربستان برگزار کردند.

تعویق خروج شورشیان از اردوگاه یرموک

گزارش رویترز، یک نهاد ناظر بر توافق بین گروه‌های مخالف و دولت سوریه برای تخلیه اردوگاه پناهجویان یرموک در جنوب دمشق اعلام کرده است که تخلیه بیش دو هزار پیکارجوی وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های مخالف از این اردوگاه متوقف شده است.

طبق این گزارش قرار بود که تخلیه اردوگاه پناهجویان یرموک روز شنبه آغاز شود.

در همین زمینه، گروه ناظران حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، اعلام کرده است، دلیل توقف تخلیه پیکارجویان از یرموک، نبود مسیر امن برای خروج این نیرو‌ها از منطقه است.

به گزارش تلویزیون المنار، وابسته به حزب الله لبنان، قرار بود این پیکارجویان با اتوبوس به «رقه» پاتیخت گروه حکومت سلامی منتقل شوند. اما به دنبال کشته شدن رهبر گروه جیش الاسلام، تضمینی برای عبور امن این نیرو‌ها از منطقه تحت کنترل جیش الاسلام وجود ندارد.

جنگ و درگیری در سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG