لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

پنتاگون: آمریکا و روسیه درباره امنیت پرواز بر فراز سوریه مذاکره می‌کنند


خلبان‌های روسی در حال سوار شدن بر یک سوخو ۲۴ در لاذقیه، سوریه
خلبان‌های روسی در حال سوار شدن بر یک سوخو ۲۴ در لاذقیه، سوریه

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، جمعه ۹ اکتبر اعلام کرد، روسیه با از سرگیری مذاکرات در خصوص امنیت پرواز بر فراز سوریه در جریان عملیات‌های هوایی موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است، روسیه به در خواست برای مذاکره در این زمینه پاسخ مثبت داده است.

وی گفته است: وزارت دفاع آمریکا پاسخ رسمی وزارت دفاع روسیه را برای مذاکره جهت اطمینان یافتن از امنیت عملیات هوایی برفراز سوریه، دریافت کرده است.

پیتر کوک اضافه کرده است که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی پاسخ روسیه هستند و به زودی این مذاکرات احتمالا تا آخر هفته (شنبه و یکشنبه) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های آمریکایی از رویکرد روسیه در مطلع کردن آنها از عملیات هوایی خود در ۳۰ سپتامبر تنها یک ساعت قبل از این عملیات ابراز نگرانی کرده بودند.

گزارش ها حاکی است که مقام‌های روسیه و آمریکا در اول اکتبر از طریق ویدئو کنفرانس در خصوص امنیت عملیات پرواز برفراز سوریه گفت‌و‌گو کرده بودند. اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند، پس از این ویدئو کنفرانس دیگر هیچ مذاکره انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیشتر در خصوص احتمال رویارویی و درگیری جنگنده‌های روسیه و ائتلاف بین المللی برفراز سوریه ابراز نگرانی شده بود.

در همین حال، مساله ورود جنگنده‌های روسی به حریم هوایی ترکیه باعث شد تا سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو، به روسیه در این زمینه هشدار دهد.

دبیر کل ناتو نیز روز ۱۴ مهر ماه گفت ورود جنگنده‌های روسیه به حریم هوایی ترکیه «تصادفی نبوده است».

جنگ داخلی سوریه در پنجمین سال خود قرار دارد. بیش از ۲۵۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره و پناهجو نتیجه نبردهای چند سال گذشته است.

تلاش‌ها برای برقراری صلح در آن کشور، در حالی که اختلافاتی عمیق میان حامیان اسد، مانند ایران و روسیه، و مخالفان آن مانند آمریکا و برخی از متحدانش، وجود دارد، هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است و عملیات هوایی روسیه علیه مخالفان بشار اسد، جنگ داخلی در سوریه را وارد مرحله تازه ای کرده است.

XS
SM
MD
LG