لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

نظرسنجی رويترز: حمايت ۳۱ درصد جمهوری خواهان آمريکا از توافق با ايران


نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که ۳۱ درصد از جمهوریخواهان ازتوافق هسته ای با ایران حمایت می کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌چنین حمایتی از توافق هسته ای با ايران برای نمايندگان اين حزب در کنگره آمریکا که اکثريت آنها با اين توافق مخالف هستند، چالش بزرگی است.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز و موسسه نظرسنجی «اي پاز» روز چهارشنبه ۱۹ فروردين (۸ آوريل) نشان می دهد که سی و يک درصد از هواداران حزب جمهوری خواه با اين توافق هسته ای با ایران موافق هستند، سی درصد با آن مخالف و چهل درصد نیز نظر قطعی ندارند. اين آمار نشان دهنده اختلاف نظر شديد بين جمهوری خواهان است که رهبران آن با توافق هسته ای که به رهبری باراک اوباما رييس جمهور دمکرات کشور به دست آمده است، مخالف هستند.

کاخ سفيد تلاش تازه ای را برای متقاعد کردن نمايندگان مجالس قانونگذاری آمريکا و ساير منتقدان توافق هسته ای آغاز کرده است که هفته گذشته بين ايران با آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين بدست آمد.

با اين حال تا پيش از موافقت نهايی در پايان ماه ژوئن، طرفين در مورد جزييات بسياری بايد به توافق برسند. پشتيبانی افکار عمومی نقش مهمی در تلاش کاخ سفيد برای جلب حمايت اعضای جمهوری خواه کنگره دارد. به نظر بسياری از جمهوری خواهان که در دو مجلس قانونگذاری آمريکا اکثريت دارند، توافق هسته ای امتيازی خطرناک به کشوری است که از تروريسم حمايت می کند.

براساس اين توافق، تحريم های اقتصادی غرب عليه ايران در ازای پذيرش محدوديت در برنامه های هسته ای اين کشور به مرور برداشته می شوند.

اين نظرسنجی نشان می دهد باراک اوباما بايد حمايت حزب خودش را هم به اين توافق جلب کند. پنجاه درصد هواداران و رای دهندگان دمکرات از توافق پشتيبانی کردند ده درصد آنها مخالف و ۳۹ درصد ديگر مطمئن نيستند.

در همين حال از ميان رای دهندگان مستقل که در انتخابات رياست جمهوری ۲۰۱۶ نقش تعيين کننده ای خواهند داشت در اين نظرسنجی ۳۳ درصد رای موافق، ۲۱ درصد مخالف و ۴۵ درصد ديگر رای ممتنع دادند.

در ميان اعضای دو حزب اصلی اختلاف نظر قابل ملاحظه ای نسبت به رويکرد آمريکا در ارتباط با ايران وجود دارد.

در حاليکه شصت درصد جمهوری خواهان معتقدند آمريکا بايد موضع سختگيرانه ای در برابر ايران داشته باشد و تحريم های موجود را حفظ و يا افزايش دهد، فقط ۲۳ درصد از اعضا و رای دهندگان دمکرات نظر مشابه ای داشتند. در همين حال ۴۸ درصد از دمکرات ها و تنها ۱۸ درصد از جمهوری خواهان از بهبود مناسبات با ايران حمايت کردند.

در نظرسنجی خبرگزاری رويترز و موسسه اي پاز که از سوم تا هفتم آوريل انجام شد، ۲۲۹۱ آمريکايی بالای ۱۸ سال ، شامل ۸۹۳ دمکرات، ۸۰۳ جمهوری خواه و ۳۲۰ رای دهنده مستقل شرکت کردند.

يران و کشورهای ۱+۵ روز پنجشنبه دوم آوريل (۱۳ فروردين) در لوزان سوييس با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که «چارچوب» های توافق نهايی را مشخص کرده اند.

براساس تفاهم لوزان برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی لغو شود.

XS
SM
MD
LG