لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

پوتین: روسیه می‌تواند نیرو‌هایش را ظرف چند ساعت به سوریه بازگرداند


ولادیمیر پوتین (عکس آرشیو)
ولادیمیر پوتین (عکس آرشیو)

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز پنجشنبه ۱۷ مارس گفته است، روسیه هر زمانی که اراده کند، حضور نظامی خود در سوریه را ظرف چند ساعت تقویت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، آقای پوتین که سه روز پس از اعلام خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه در کاخ کرملین صحبت می‌کرد، اظهار داشت، نیروهای باقی مانده در سوریه از توانایی لازم برای مقابله با تروریست‌ها و حمایت از بشار اسد برخوردارند.

رییس جمهوری روسیه در مراسم تقدیر ۷۰۰ نفر از نیروهای نظامی گفته است: من مطمئنم که در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌های جدی خواهیم بود.

وی ابراز امیدورای کرده است که شهر باستانی پالمیرا به زودی توسط نیروهای دولتی سوریه از گروه حکومت اسلامی بازپس گرفته شود.

ولادیمیر پوتین گفته است: امیدورام این مروارید تمدن جهانی، یا آنچه که از این شهر باستانی، از دست راهزنان باقی مانده به مردم سوریه وجهان بازگردانده شود.

شهر پالمیرا یا تدمر سال گذشته به دست نیروهای گروه حکومت اسلامی افتاد. سازمان یونسکو محوطه باستانی این شهر را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی باستانی جهانی می‌داند و از آن به مثابه تبلور چندین تمدن یاد می‌کند. آثار باستانی شهر پالمیرا متعلق به دوران رم باستان با قدمتی بیش از دو هزار سال است.

هزینه حضور نظامی

رییس جمهوری روسیه برای نخستین بار هزینه حضور نیروهای نظامی این کشور در سوریه را ۳۳ میلیارد روبل معادل ۴۸۱ میلیون دلار اعلام کرده است.

وی گفته است عملیات نیروهای هوایی روسیه علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، جبهه النصره و «دیگر گروه‌های تروریستی» ادامه خواهد داشت.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین با این حال تصریح کرده است که مسکو تمایلی به اعزام مجد نیرو‌هایش به سوریه ندارد و امیدوار است که مذاکرات صلح نتیجه بخش باشد.

وی گفته است: در صورت لزوم، ظرف چند ساعت روسیه می‌تواند متناسب با تحول در منطقه و با توجه به شرایط بازگردد و از همه توانایی و قابلیت‌های نظامی خود استفاده کند.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه به طور ناگهانی از خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه خبر داده و گفته بود که مسکو به بخش عمده اهداف خود دست یافته است و از این به بعد تلاش های خود را بر مساله صلح متمرکز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG