لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۹

واکنش به وعده ۲۵۰ هزار تومانی قالیباف؛ «پول پخش کردن در شأن مردم نیست»‎


محمدباقر قالیباف وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات به جویندگان کار ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان بپردازد.
محمدباقر قالیباف وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات به جویندگان کار ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان بپردازد.

در روزی که محمدباقر قالیباف از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وعده داد در صورت انتخاب ۲۵۰ هزار تومان به جویندگان کار می‌دهد، علی لاریجانی گفته است، پول «پخش کردن در شأن مردم» نیست. صادق لاریجانی نیز در همین روز از نامزدها خواست از وعده‌های بی‌اساس خودداری کنند.

به گزارش روز دوشنبه چهارم اردیبهشت تسنیم، محمدباقر قالیباف گفته است: «برای کشوری که بیشترین منابع و بهترین استعدادها و نیروی خلاق و جوان را دارد ، رکود و بیکاری فراگیر مایه تاسف است. ما کشور ثروتمندی هستیم با مردمی فقیر و این فقط ناشی از سوء مدیریت و تفکرات و رفتارهای پوسیده مدیریتی است.»

وی در ادامه با تاکید بر ایجاد پنج میلیون شغل گفته است: «ماهانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به ثبت‌نام‌کنندگان سامانه ملی کار واریز می‌کنم.»

این وعده آقای قالیباف، واکنش علی لاریجانی، رییس مجلس را در پی داشته است.

رییس مجلس بدون نام بردن از محمدباقر قالیباف گفته است: «پول پخش کردن بین مردم سیاست یک سیاستمدار صادق نیست و امروز که در ایام انتخاباتیم برخی از شعارها مطرح می‌شود که فلان مقدار پول بین مردم پخش می کنیم که این قطعا در شأن و کرامت مردم ما نیست و حرف ناصحیحی است،‌ بلکه باید فضا برای اشتغال و ورود جوانان به عرصه تولید و کار فراهم شود.»

علی لاریجانی اضافه کرده است: «زمانی که نفت بیش از ۱۰۰ دلار بود، پول‌هایی بین مردم توزیع شد که امروز که نفت ارزش گذشته خود را ندارد اثرات آن اقدامات در اقتصاد پدیدار شده و باید توجه کرد مردم به صدقه نیاز ندارند، بلکه فضا برای توسعه اشتغال و کارآفرینی باید ایجاد شود.»

رییس مجلس در ادامه تاکید کرده است که «نباید مردم را با حرف‌های سرگرم‌کننده و پول‌پراکنی فریب داد.»

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز روز دوشنبه از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست تا دادن وعده‌های بی‌پایه و اساس خودداری کنند.

رییس قوه قضاییه گفته است: «وعده‌های انتخاباتی از واقعیت تجاوز نکنند، زیرا چنین کاری موجب می‌شود که وعده‌های بی‌پایه و اساس بیان شود و این خود یک نقطه ضعف برای کاندیداها به شمار می‌آید.»

صادق لاریجانی تصریح کرده است:«وعده های خلاف واقعیت به نوعی می تواند فرد را از عدالت ساقط کند.»

پیش از محمد باقر قالیباف، حمید بقایی که صلاحیت وی برای انتخابات ریاست جمهور رد شد، وعده داده بود که در صورت رئیس‌جمهور شدن، مبلغ یارانه‌ها را به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رساند.

وعده پرداخت پول نقد برای نخسیتن بار در انتخابات سال ۱۳۸۴ مطرح شد. در این انتخابات، مهدی کروبی، رییس مجلس ششم، وعده داد که در صورت پیروزی «حقوق ماهيانه ۵۰ هزار تومان به هر ايرانی بالاتر از ۱۸ سال» اعطا خواهد کرد.

در انتخابات سال ۱۳۸۸ مهدی کروبی وعده داد که « ۳۴ هزار میلیارد تومان سود سهام نفت» را بین ایرانیان تقسیم خواهد کرد و محمود احمدی نژاد نیز وعده داد که به هر نفر ۶۰ هزار تومان یارانه پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود احمدی نژاد در آن زمان گفته بود: «فرض کنیم متوسط ۶۰ هزار تومان برای هر نفر و یک خانواده پنج نفری ۳۰۰ هزار تومان در ماه یارانه می‌گیرد.»

محمود احمدی نژاد در این وعده انتخاباتی خود تاکید کرده بود که به «۷۰ درصد جمعیت» کشور یعنی ۵۰ میلیون نفر می‌توان ماهیانه ۶۰ هزار تومان پرداخت کرد.

این در حالی است که مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی پیشتر با انتقاد از وعده پرداخت پول نقد و با اشاره به دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری محموداحمدی‌نژاد گفته بود: «در زمان دولت احمدی نژاد به ازای هر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی ۲۰۰ هزار تومان از جیب مردم برداشته شد.»

وی اضافه کرده بود:«نباید فراموش کنیم که پرداخت یارانه نقدی مردم را بیچاره کرد؛ عامل تورم ۴۰ درصدی شده و نرخ رشد اقتصادی را منفی کرد.»

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG