لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

دفاع قاليباف از طرح جداسازی محل کار زنان و مردان در شهرداری


محمدباقر قاليباف، شهردار تهران،‌
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران،‌

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران،‌ روز جمعه ۲۷ تيرماه ضمن دفاع از طرح جداسازی زنان و مردان در شهرداری گفته است، نبايد اجازه داد زنان بيشتر از «محرمان» خود با «نامحرمان» معاشرت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد باقر قاليباف که سخنران پيش از خطبه های نمازجمعه تهران بود، تصريح کرده است:«يک زن در ساعات اداری حدوداً ۷ تا ۸ ساعت با مردان نامحرم معاشرت دارد که گاه اين ساعات ارتباط با نامحرم بيشتر از ارتباط با خانواده می‌شود که اين موضوع به کانون خانواده لطمه می‌زند و آن را تحت تأثير منفی قرار می‌دهد؛ غيرت ما کجاست؟»

شهردار تهران همچنين با اشاره به اين که «ما نظام اسلامی هستيم و غيرت دينی داريم»، گفته است: «اعلام شد در شهرداری تهران،‌ اتاق بانوان از مردان مجزاست، بايد بگويم اين غيرت همه مردان ماست و خواسته بانوان بوده که هويت آنها حفظ شود؛‌ وقتی می‌شود دو اتاق کنار هم به‌صورت مجزا در مجموعه کار کنند چرا اين اتفاق رخ ندهد؟»

محمدباقر قالیباف اضافه کرده است: حرفی که در شهرداری تهران زده‌ايم اين بوده است که اگر در يک اتاق، يک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه يا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر ديگر خانم هستند و همه در يک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعاليت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در يک اتاق و چهار آقا در اتاق ديگری کار کنند.

طی روز های اخير يک مصوبه که گفته می شود توسط معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری ابلاغ شده، در رسانه های منتشر شده است که براساس ان به مديران ارشد و ميانی شهرداری تهران دستور داده شده است که صرفا از کارمندان «آقا» جهت سمت‌هايی مانند مسئول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تايپيست و مسئول پيگيری استفاده شود.

معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران پیشتر با حمایت از اين مصوبه، آن را در راستای رفاه بیشتر برای زنان درمحل کار ارزیابی کرده است.

خانم آباد به روزنامه شرق گفته بود: «همه زنان مسوول‌دفتر و منشی و تايپيست در شهرداری که از سمت خود کنار گذاشته شده‌اند ترفيع‌رتبه يافته‌اند».

این عضو شورای شهر تهران در خصوص چگونگی ترفیع زنان تايپيست توضیح بیشتری ارائه نکرده بود.

در همين زمينه، پيشتر علی صابری، عضو کميسيون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، با اشاره به گزارش ها در خصوص حذف زنان از برخی پست‌های شهرداری، گفته بود: گفته‌اند اين کار برای رفاه حال بانوان شهرداری است و اقداماتی مثل تغيير پست‌ها در همين راستا صورت می‌گيرد. گفته شده است مصوبه را شورای معاونين تصويب کرده است.

اين عضو کميسيون نظارت حقوقی شورای شهر تهران اضافه کرده بود: شهرداری بايد در اين رابطه به شورا توضيح بدهند؛ آيا اين کار کارشناسی شده است؟ اگر فردی را از سمت تايپيست برداريم، آيا پستی داريم که او را به آن پست منتقل کنيم و يا اينکه با اين روش کارمند مجبور به ترک شهرداری می‌شود؟

در همين حال،‌روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه خود از «يک تصميم جنسيتی ديگر در شهرداری تهران» خبر داده و از قول معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران نوشته است: «دختران و پسران با فاصله بر نيکمت پارک‌ها بنشينند.»

در همين زمينه عبدالحسين مختاباد، عضو فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با «اظهار تعجب از بيان چنين مساله‌‌ای از سوی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران»، به روزنامه اعتماد گفته بود: «واقعا جای بسی تاسف و تعجب دارد. نمی‌دانم به تازگی اين سخنان تفکيک جنسيتی چرا تا اين حد دردستور کارشهرداری قرارگرفته است.»

XS
SM
MD
LG