لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان شکسته شد


هواپیما بویینگ ۷۷۷ سری ۲۰۰ ال آر (عکس از آرشیو)
هواپیما بویینگ ۷۷۷ سری ۲۰۰ ال آر (عکس از آرشیو)

طولانی ترین پرواز تجاری جهان با طی مسافت ۱۴ هزار و ۵۳۵ کیلومتر، از دوحه به اوکلند توسط شرکت قطرایرویز انجام شد.

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اعلام کرد پروازQR۹۲۰ پس از ۱۶ ساعت و ۲۳ دقیقه، در ساعت ۷.۲۵ دقیقه، به وقت محلی در اوکلند فرود آمد که پنج دقیقه زودتر از برنامه بود.

این پرواز چهار خلبان و ۱۵ خدمه کابین داشت که ۱۱۰۰ فنجان چای و قهوه، ۲۰۰۰ نوشیدنی خنک و ۱۰۳۶ غذا در طول پرواز پخش کردند.

این پرواز توسط هواپیما بویینگ ۷۷۷ سری ۲۰۰ ال آر انجام شده است .

این هواپیما دوربردترین هواپیمای جهان است که از نظر ایمنی دارای بالاترین سطح است.

بیشتر خطوط پروازی جهان هم برای دوربردترین هواپیماهای خود از بوئینگ ۷۷۷ استفاده میکنند. بوئینگ ۷۷۷ برد پروازی تا ۱۷ هزار کیلومتر دارد.

بوئینگ تاکنون چهار گونه از این هواپیما را به نامهای ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ال آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰‌ای آر به بازار ارائه کردهاست.

قطر موتور یک هواپیمای ۷۷۷ به اندازه قطر یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ است. موتور این هواپیما هم از قویترین موتورهای هواپیمای مسافربری در جهان محسوب میشود. این هواپیما در دو کلاس پروازی ظرفیت ۴۵۰ مسافر را دارد.

۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرمافزارهای رایانهای انجام شدهاست. این موضوع سبب شد تا بسیاری از آزمایشها بر روی آن در محیطهای شبیه سازی شده انجام شود و بدین ترتیب از صرف میلیونها دلار هزینه برای آزمایشهای پروازی جلوگیری شود. نخستین هواپیمای ۷۷۷ در سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد.

در دهه ۱۹۷۰ بوئینگ، مدل ۷۵۷ را جایگزین مدل ۷۲۷ کرد و برای رقابت با ایرباس ای۳۰۰ دست به طراحی بوئینگ ۷۶۷ زد، در همین زمان بود که ایده اولیه ساخت یک هواپیمای سه موتوره با نام ۷۷۷ شکل گرفت. بوئینگ قصد داشت با این کار به رقابت با دی سی ۱۰ کارخانه مک دانل داگلاس برود.

در دهه ۱۹۸۰شرکتهای هواپیمایی اقبال زیادی به هواپیماهای دوموتورهای مانند بوئینگ ۷۶۷ و ایرباس ای۳۰۰ نشان دادند، همین موضوع سبب شد بوئینگ پروژه ۷۷۷ را متوقف کند. اما مدتی بعد بوئینگ به این نتیجه رسید که با توجه به فناوری قدیمی به کار رفته در هواپیماهای دی سی۱۰ اگر محصولی با ظرفیت و برد پروازی بین بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ و بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ تولید کند به موفقیت قابل قبولی دست خواهد یافت.

در ادامه پورسه طراحی مشخص شد بهتر است برد هواپیما حتی از ۷۴۷ هم بیشتر شود و برای کاهش مصرف سوخت موتور‌ها دو عدد در نظر گرفته شوند .

آنچه که فرایند طراحی ۷۷۷ را از سایر محصولات بوئینگ متمایز میکند این است که در آن به طور گستردهای به نظرات شرکتهای هواپیمایی به عنوان مشتری توجه شدهاست. بوئینگ برای نخستین بار از چند شرکت هواپیمایی بزرگ درخواست کرد به

عنوان مشاور در فرایند طراحی ایفای نقش کنند. شرکتهای یونایتد ایرلاینز، آل نیپون ایرویز، بریتیش ایرویز، ژاپن ایرلاینز، کتی پاسیفیک و کوانتاس به این منظور انتخاب شدند.

مدلی که هم اکنون رکورد طولانی‌ترین پرواز هوایی را توسط شرکت قطر ایر شکسته است مدل ۲۰۰ ال آر است .

این گونه در زمان ورود به بازار در سال ۲۰۰۶ بهترین هواپیمای مسافری جهان از نظر برد پروازی لقب گرفت. ۲۰۰ ال آر میتواند مسافتی حدود ۱۷۴۴۵ کیلومتررا در ۱۸ ساعت بدون توقف طی کند .

تا پیش از ثبت رکورد جدید توسط شرکت قطر ایر شرکت امارات رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان را در اختیار داشت .

پرواز دوبی به هوستون هم اکنون در مکان دومین پرواز طولانی جهان قرار دارد . این پرواز که ۱۶ ساعت طول می کشد توسط بوئینگ ۷۷۷ سری‌ای آر انجام می شود .

هم اکنون قطر و امارات متحده عربی با توسعه خطوط هوایی و توسعه زیرساخت های بسیار قوی به ویژه فرودگاههای مدرن به کانون پروازی و ترانزیتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شدهاند. فرودگاه بین المللی دبی به تنهایی در سال توان پذیرش ۷۰ میلیون مسافر را دارد این در حالی است که، برای نمونه فرودگاه بین المللی امام خمینی تنها میتواند سالی ۶ میلیون مسافر را پذیرش کند.

شرکتهای هوایی عربی طی سالهای اخیر سعی در ارائه خدمات بسیار لوکس کردهاند و در این زمینه تلاش میکنند از یکدیگر پیشی بگیرند.

در دهه ۷۰ میلادی رکورد طولانی‌ترین مسیر هوایی جهان در دست ایران ایر بود .

در آن سال‌ها ایران ایر با دریافت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس پی، پروازهای مستقیم خود را بین تهران و نیویورک آغاز کرد که در آن دوران طولانی‌ترین پرواز بدون توقف در جهان محسوب می شد.

مدل بوئینگ اسپی۷۴۷ به سفارش مستقیم ایران ایر به بوئینگ طراحی و ساخته شد. این مدل کمی از بوینگ ۷۴۷–۱۰۰ کوتاهتر است و برد پروازی بیشتری دارد. هدف از خرید این هواپیما در آن مقطع، استفاده در خط پروازی تهران - نیویورک بود.

هم اکنون ایران ایر قصد دارد با خرید هواپیماهای جدید تا حدی عقب ماندگی خود را جبران کند .

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر گفته است :« طبق قرار داد، ایران ایر خرید ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ مکس ۷۳۷ را انجام خواهد داد . تحویل این مدل از سال ۲۰۲۱ به بعد به ایران آغاز میشود. در کنار آن ایران ایر ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که ۱۵ فروند آن از خانواده ۳۰۰ ار است خریداری کرده که نخستین فروند آن از آوریل ۲۰۱۸ (اردیبهشت ماه ۱۳۹۷) به ایران تحویل داده خواهد شد.

در سال ۲۰۱۸، شش فروند و در سال ۲۰۱۹ نیز شش فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران تحویل داده میشود. در سال ۲۰۲۰ نیز سه فروند از این هواپیما به ایران تحویل میشود. همچنین ایران ایر از جدیدترین مدل ۷۷۷ ایکس هم ۱۵ فروند خریداری کرده که از سال ۲۰۲۱ به ایران تحویل خواهند شد.»

XS
SM
MD
LG