لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

روحانی: در زمان باقيمانده می توانيم به توافق کلی دست یابیم


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران روز يکشنبه ۱۱ آبان در خصوص مذاکرات هسته ای بین ايران و گروه ۱+۵ گفته است که در صورت جدی بودن طرف های حاضر در مذاکرات هسته ای در فرصت باقيمانده می توان به یک توافق کلی در همه زمينه ها دست يافت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا،‌ حسن روحانی در ديدار با بورگه برنده، وزير امور خارجه نروژ گفته است: اگر طرف های مذاکره کننده هسته ای اراده جدی داشته باشند ، در زمان باقيمانده می توانيم به توافق کلی در همه زمينه ها دست پيدا کنيم.

مذاکرات بين ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همره آلمان، گروه ۱+۵، برای دستيابی به يک راه حل جامع و نهايی بين ايران و گروه ۱+۵ طی ماه های اخير در جريان بوده است و براساس توافق قبلی اکنون دو طرف تا سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) فرصت دارند تا به يک توافق نهايی دست يابند.

در همين حال رييس جمهوری ايران روز يکشنبه با اشاره به مذاکرات هسته ای ايران با ۱+۵ گفته است: جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات خود جدی است و در زمينه مسايل هسته ای بسيار شفاف بوده و فعاليت های ما زير نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی و درچارچوب ان پی تی قرار دارد.

حسن روحانی اضافه کرده است: اميدوارم در موضوع هسته ای به همان اهدافی که اعلام کرده ايم يعنی نتيجه برد - برد که به نفع طرفين خواهد بود، برسيم.

در حالی رييس جمهوری ايران از امکان پذير بودن يک توافق کلی در همه زمينه ها صحبت کرده که قرار است محمد جواد ظريف، وزير امو رخارجه ايران، جان کری وزير خارجه ايالات متحده و کاترين اشتون، نماينده عالی سياست خارجی و امنيت اتحاديه اروپا در روزهای ۹ و ۱۰ نوامبر (۱۸ و ۱۹آبان) در مسقط پايتخت عمان در خصوص برنامه هسته ای ايران مذاکراه کنند.

خانم اشتون تا روز ۳۱ اکتبر (جمعه نهم ) آبانماه مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و سرپرست مذاکرات هسته ای ايران بود،‌اما به رغم پايان يافتن دوره مسئوليتش وی به عنوان هماهنگ کننده گروه ۵+۱ در اين مذاکرات شرکت خواهد داشت.

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، نيز روز يکشنبه گفته است نهمين دور مذاکرات ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ۲۰ آبان و پس از مذاکرات سه جانبه به سرپرستی محمد جواد ظريف و کاترين اشتون در مسقط برگزار خواهد شد.

ايران در زمينه تعداد سانتريفوژ‌ها، درجه غنی‌سازی اورانيوم و همچنين نحوه لغو تحريم‌های بين‌المللی اختلاف نظرهای جدی با شش قدرت جهانی دارد ولی طرفين اميدوارند که در سه هفته پيش رو بتوانند بر اين مشکلات فائق آيند و به توافقی جامع برای حل و فصل ابهامات مربوط به برنامه اتمی ايران دست يابند.

XS
SM
MD
LG