لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

مخالفت روحانی با درخواست آمریکا برای توقف پروازهای جنگی برفراز شمال سوریه 


گزارش‌ها حاکی است که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در نیویورک با درخواست وزیر امور خارجه آمریکا برای توقف پروازهای جنگی برفراز شمال سوریه مخالفت کرده است.

به دنبال حمله به کاروان کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد در نزدیکی حلب در شامگاه دوشبنه، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، با تأکید بر لزوم امدادرسانی به شهروندان سوریه، خواستار توقف کلیه پروازها بر فراز مسیرهای کلیدی امدادرسانی به شهروندان در شمال سوریه شد.

این در حالی است که حسن روحانی در مصاحبه با شبکه «ان بی‌سی نیوز» گفته است، توقف پرواز‌های جنگی باعث تقویت دو گروه حکومت اسلامی، داعش، و جبهه النصره خواهد شد.

رییس جمهوری ایران اضافه کرده است: آنها (داعش و جبهه النصره) می بایست تحت فشار قرار داشته باشند. اگر ما به هواپیما‌ها اجازه پرواز ندهیم این ۱۰۰ درصد به نفع آنها خواهد شد.

جان کری با این حال تاکید کرده بود که توقف پرواز‌های جنگی می‌تواند به تلاش‌ها برای پایان‌دادن به جنگ داخلی در سوریه اعتبار بخشد.

«مساله سوریه راه حل نظامی ندارد»

حسن روحانی در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه «ان بی‌سی نیوز» در پاسخ به این پرسش که ایران با سوریه بدون اسد چگونه کنار خواهد آمد؟،گفته است: مساله سوریه را ه حل نظامی ندارد و می بایست از طریق سیاسی حل و فصل شود.

وی اضافه کرده است: برای ما آنچه که مهم است که یکپارچی سوریه حفظ شود و این یکپارچگی از بین نرود و برای ما همچنین مهم است که تروریست ها از سوریه بیرون رانده شوند.

رییس جمهوری ایران تاکید کرده است، در حکومت آینده سوریه همه گروه‌ها از جمله حکومت و مخالفان می بایست نقش داشته باشند. این وظیفه مردم است که تعیین کنند چه کسی در آینده رییس جمهوری سوریه بشود یا چه کسی نمایندگی مردم را برعهده داشته باشد. هرکسی را مردم انتخاب کردند می بایست مورد تایید قرار بگیرد.

وی افزوده است: مردمسالاری و حاکمیت صندوق آرا و آینده این کشور تنها می بایست توسط مردم این کشور تعیین شود.

ایران به همراه روسیه در جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است از حکومت بشار اسد حمایت می کنند.

نهادهای بین المللی می گویند، در جنگ داخلی سوریه تاکنون دست کم ۴۰۰ هزار نفر کشته و ۱۱ میلیون نفر اواره شده اند.

XS
SM
MD
LG