لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

روحانی: هشت میلیارد دلار برای معضل آب از صندوق توسعه برداشت می‌کنیم


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران،
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران،

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، شامگاه سه شنبه در یک برنامه تلویزیونی زنده با اشاره به حیاتی بودن مساله «آب» در کشور گفته است، با اجازه رهبر جمهوری اسلامی هشت میلیارد دلاربرای حل مشکلات آب از صندوق توسعه ملی برداشته می شود.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی تصریح کرده است: « البته محیط زیست ابعاد بسیار وسیعی دارد. مواردی که اشاره کردم یک گوشه از بحث محیط زیست است و مساله آب برای ما بسیار اهمیت دارد. ما در کمبود شدید آب هستیم، مساله، مساله فانتزی نیست، برای کشور ما مساله حیاتی است. اگر دیر بجنبیم حتی برای آب آشامیدن مردم در بعضی از شهرهای بزرگ ما دچار مشکل می شویم.»

رییس جمهوری ایران اضافه کرده است:« راه‌های مختلفی دولت دارد تلاش می کند برای واردات آب از کشورهای همسایه، یکی از راه حل هایی است که مد نظر است برای این که آب کشاورزی را بتوانیم با بهره وری بیشتر و با شرایط مناسب، آبیاری‌های نوین را اجرا کنیم. در سال گذشته توانستیم رقم بسیار زیادی را ، ۱۲۵ هزار هکتار ، به سیستم آبیاری نوین تجیهز کنیم.»

حسن روحانی همچنین گفته است: «بخش بزرگی از آب مصرفی ما مربوط به بخش کشاورزی است و بحث این که با آب شیرین کن از برخی دریاها، آب به کشور منتقل کنیم که البته در بعضی از بخش‌ها الان بخش خصوصی این کار را انجام می دهد و دولت هم حمایت می کند.»

رییس جمهوری ایران در ادامه گفته است: «با اجازه مقام رهبری هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مسئله آب‌ برداشت می‌کنیم. در برنامه ششم توسعه نیز یکی از اولویت‌های اصلی ما آب و محیط زیست است.»

در حالی حسن روحانی از اختصاص هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حل مساله آب خبر داده که وزیر نیرو هفته گذشته گفته بود، ادامه حیات و تمدن و بقای ایرانی را به‌دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید گرفته است.

حمید چیت چیان گفته بود:« تأمین آب برای شرب مردم به یکی از معضلات کشور تبدیل شده است»، «علی‌رغم ساخت سدهای مختلف باز هم در این مسئله با مشکل مواجه هستیم.»

حمید چیت‌چیان همچنین در فروردین ماه سال جاری از اجرای طرحی در قالب انتقال «آب قابل شرب» از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی ایران خبر داده بود.

به گفته وزیر نیروی ایران٬ با اجرای کامل این طرح٬ ۴۵ میلیون نفر در ۱۷ استان فلات مرکزی ایران از این آب شرب استفاده خواهند کرد.

طبق این طرح حدود ۵۰ تاسیسات آب شیرین کن در طول سواحل دریای عمان و خلیج فارس احداث و آب در بندرعباس شیرین‌سازی و به کرمان منتقل می‌شود.

یک مقام وزرات نیروی ایران نیز در خرداماه سال جاری گفته بود، در تابستان امسال ۳۵ میلیون نفر در ۳۰۱ شهرایران از جمله شیراز، اصفهان، بوشهر و کرمان در معرض تنش آبی قرار دارند.

استفاده نادرست از منابع آب‌های زیرزمینی، همواره به عنوان یکی از دلایل تشدید کم‌آبی در ایران ذکر شده‌ است.

محسن رنانی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان خردادماه سال ۹۴ گفته بود «باید پذیرفت که بحران آب در ایران از جنگ یمن خیلی مهم‌تر است».

این اقتصاددان پیش‌بینی کرده بود تا پنج سال دیگر «جنگ آب» در ایران آغاز می‌شود و به مسئولان توصیه کرده بود که به گفته او با «آتش آب» بازی نکنند.

XS
SM
MD
LG