لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

يک مقام آمريکايی: اميدواريم تماس‌های روحانی نشانه آمادگی ايران برای گرفتن تصميم‌های دشوار باشد


يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه هفتم فروردين ماه ابراز اميدورای کرده است که تماس های حسن روحانی، رييس جمهوری ايران با سران کشورهای عضو گروه ۱+۵ نشانه آمادگی ايران برای اتخاذ تصميم های دشوار در راستای يک توافق هسته ای باشد.

اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا که خواسته نامش فاش نشود در بیانیه ای، در خصوص مذاکرات جاری بين مقام های ايران و امريکا در لوزان سوييس اظهار داشته است: مذاکرات ديروز و امروز دشوار و جدی بود. ما در نقطه ای قرار داريم که شاهد تصميم گيری باشيم. ما در روز های آينده اين مساله را خواهيم آزمود که آيا واقعا چنين تصميم هايی اتخاذ خواهند شد يا نه.

اين مقام وزارت خارجه آمريکا اضافه کرده است: ديگر وزرای خارجه عضو گروه ۱+۵ با توجه به برنامه های آنها و همين طور روند مذاکرات در روز آينده به اينجا خواهند آمد.

وی تصريح کرده است: اين واقعيت که پرزيدنت روحانی با روسای جمهوری اعضای گروه ۱+۵ تماس گرفته است... اميدواریم که نشانه آمادگی ايران برای اتخاذ تصمیم های دشوار باشد.

حسن روحانی روز پنجشنبه ششم فروردین با رهبران فرانسه، بریتانیا و روسیه تلفنی تماس گرفت و با آن‌ها درباره مذاکرات جاری هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی و نحوه دستیابی به توافق گفت‌وگو کرد.

دور تازه گفت‌وگوها ایران و آمریکا در خصوص دستیابی به توافقی نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران روز چهارشنبه در لوزان سوئیس آغاز شد. در ادامه مذاکرات، وزیر خارجه ایران و همتای آمریکایی‌اش، از روز پنجشنبه مذاکرات فشرده و حساسی را آغاز کردند. آن طور که هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا از لوزان گزارش می‌دهد پنجشنبه‌شب نیز معاونان وزیران امور خارجه شش قدرت بزرگ جهانی و ایران گفت‌وگو داشته‌اند.

به گزارش رسانه های ايران و خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات ارشد هسته ای ايران حاضر درمذاکرات هسته ای در لوزان سوييس روز جمعه هفتم فروردين ماه گفته است که تحريم‌ها و تحقيق و توسعه دو موضوع اختلافی ميان دو طرف در مذاکرات است.

در عین حال خبرنگار رادیو فردا از لوزان سوییس گزارش داده است که در يکی از دانشگاههای لوزان تدابير ويژه برای روزهای شنبه و یکشنبه اتخاز شده و به نظر می رسد که احتمالا بخشی از اتفاقات مربوط به مذاکرات هسته ای در آنجا برگزار شود.

خبرنگار رادیو فردا می‌گوید که «چارچوب سیاسی»، «تفاهم نظری درباره کلیات یک توافق جامع»، یا آن طور که یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران در لوزان آن را توصیف کرده «تفاهم مشترک روی راه‌حل‌های مشترک درباره مسائل اصولی»، هر چه که نام بگیرد، تنها بر سر کلیات خواهد بود و چیزی که ایران و آمریکا در روزهای گذشته در پی آن بوده‌اند، احتمالاً در حد یک بیانیه است و روزهای اخیر نیز مقام‌های ایرانی و آمریکایی تدوین یک سند جامع‌تر با جزئیات بیشتر را تکذیب کرده‌اند.

ایران اصرار دارد که هر گونه توافقی یه طور یکجا و در یک مرحله انجام شود و رفع تحریم‌ها، آنطور که آیت‌ الله خامنه‌ ای، رهبر جمهوری اسلامی می گوید، «جزئی از موضوع مذاکره» اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هیچ فاصله‌ای با توافق باشد.

XS
SM
MD
LG