لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

روسیه: از تکرار ادعاهای آمریکا در مورد حملات سایبری خسته شده‌ایم


روسیه روز دوشنبه گزارشهای نهادهای امنیتی آمریکا در مورد حملات سایبری آن کشور با هدف دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «بی اساس و ناشیانه» توصیف کرد و گفت از تکرار این ادعاها «خسته شده است».

به گزاری خبرگزاری فرانسه، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه خطاب به خبرنگاران گفت:«این ها ادعاهای بی اساس که به شیوه ای ناشیانه و احساسی و بدون هیچ شواهدی ارائه شده اند به کار حرفه ای سرویس های امنیتی درجه یک جهان هيچ شباهتی ندارند.»

نهادهای امنیتی آمریکا در گزارشی که روز جمعه منتشر شد گفتند ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه شخصا دستور اجرای یک کارزار برای حملات سایبری و تحریف گزارشهای رسانه ای با هدف تخریب فعالیت های انتخاباتی هیلاری کلینتون را صادر کرده است.

این اولین واکنش رسمی دولت روسیه به گزارش مفصل نهادهای امنیتی آمریکاست که نیمی از آن بطور علنی منتشر شده و متن کاملش در اختیار باراک اوباما و دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا قرار گرفته است.

دمیتری پسکوف افزود:«ما هنوز هم نمی دانیم نهادهایی که این اتهامات بی اساس را مطرح می کنند از چه داده هایی استفاده کرده اند.»

او تاکید کرد که دولت روسیه هرگونه ادعایی در مورد دخالت این کشور در حملات سایبری مورد ادعای نهادهای امنیتی آمریکا را «از اساس تکذیب می کند.»

سخنگوی کاخ کرملین گفت:«ما از تکرار این اتهامات خسته شده ایم. این موضوع به شکار شخصیت بدل شده است.» این نکته در سخنان او تکرار ادعاهای دونالد ترامپ در روز جمعه و قبل از دریافت گزارش رییس نهادهای امنیتی آمریکاست که گفته بود گزارشهای مربوط به حملات سایبری روسیه «شکار سیاسی شخصیت» با هدف بی اعتبار کردن اوست.

دمیتری پسکوف افزود: «پس از شکار شخصیت توسط سیاستمداران آمریکایی معمولا برخوردهای حرفه ای و هوشیارانه ای صورت می گیرد که هدف آن گفتگو و نه واکنش های احساسی است.»

در بخش علنی گزارش محرمانه نهادهای امنیتی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، با استناد به منابع اطلاعاتی علنی نشان داده می شود که رسانه های دولتی روسیه سیاست حمایت از دونالد ترامپ را دنبال کرده اند. این گزارش می گوید نهادهای امنیتی آمریکا متکی به منابع اطلاعاتی گوناگون ولی بدون برملا کردن این منابع، با «ضریب اعتماد بالایی» معتقدند ولادیمیر پوتین دستور اجرای این کارزار برای جهت دادن به آرا در انتخابات ریاست جمهوری را صادر کرده است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که کاخ سفید در ماه دسامبر اعلام کرد که اداره امنیت نیروهای مسلح روسیه با کمک اداره امنیت فدرال و چند نهاد دیگر حملات سایبری را هدایت کرده است. ولی چگونگی این حملات سایبری را مشخص نکرد.

دونالد ترامپ نتیجه گیری نهادهای امنیتی آمريکا در مورد وقوع حملات سایبری به دستور دولت روسیه را رد نکرده ولی تاثیر آن بر آرا و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرده و «اهمال کمیته ملی حزب دمکرات آمریکا» را مسئول بروز این ضعف در حفاظت از شبکه کامپیوتری آن حزب می داند.

باراک اوباما که مثل دونالد ترامپ گزارش کامل نهادهای امنیتی آمریکا را دریافت کرده است روز یکشنبه گفت او تاثیر حملات سایبری روسیه را دست کم گرفته بود و «پوتین از مدتها پیش از همین شیوه ها در اروپا استفاده کرده بود.»

ماجرای حملات سایبری مناسبات آمریکا و روسیه را که به خاطر بحران اوکراین و جنگ داخلی سوریه به نازلترین سطح از پایان جنگ سرد تنزل پیدا کرده، تیره تر کرده است.

دولت باراک اوباما در ماه دسامبر در واکنش به این حملات سایبری ۳۵ کارمند روس مظنون به دخالت در فعالیت های جاسوسی را از آمریکا اخراج کرد و در مورد نهادهای امنیتی مهم روسیه تحریم هایی وضع کرد.

روسیه اقدام متقابلی انجام نداد چون به نظر می رسد ولادیمیر پوتین به بهبود مناسبات با واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ امیدوار است. آقای ترامپ در موضع گیریهای علنی ولادیمیر پوتین را ستوده است.

سخنگوی کاخ کرملین گفت، در حال حاضر دولت روسیه برای تماس با تیم انتقالی دونالد ترامپ و یا ملاقات حضوری با رییس جمهور منتخب آمريکا «حداقل تا زمان آغاز کار رسمی او» هيچ برنامه ای ندارد.

XS
SM
MD
LG