لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۱

روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت درباره حلب را وتو کردند


بخش شرقی حلب
بخش شرقی حلب

روسیه و چین روز دوشنبه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس هفت روزه در حلب در شمال سوریه را وتو کردند.

به گزارش رویترز، روسیه گفته است، چنین آتش بسی به گروه‌های شورشی فرصت باسازی می دهد.

طبق این گزارش پیش نویس این قطعنامه را نیوزیلند، اسپانیا و مصر پیشنهاد کرده بودند و ۱۱ کشور به آن رای مثبت دادند.

روسیه از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون شش بار قطعنامه‌های پیشنهادی در خصوص این کشور را وتو کرده است. این در حالی است که چین نیز پنج بار تاکنون چنین قطعنامه هایی را وتو کرده است.

ویتالی چوکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است: تاکنون پیکارجویان از چنین توقف هایی (آتش بس ها) برای تحکیم موقعیت خودو به دست آوردن تجهیزات و مهمات لازم استفاده کرده اند و این باعث بدتر شدن شرایط برای غیرنظامیان می شود.

نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن طی چند هفته اخیر دورتازه‌ای از عملیات در شرق حلب را آغاز کرده اند و توانسته اند بیش از نیمی از مناطق تحت کنترل شورشیان را در شرق حلب بازپس بگیرند.

در همین حال، سازمان ملل متحد معتقد است دست کم ۲۰۰ هزار نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب گرفتار شده اند و به شدت از نظر دسترسی به غذا و دارو با کمبود روبه رو هستند.

در همین زمینه، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا در خصوص خروج پیکارجویان از حلب را آغاز خواهد کرد.

ویتالی چوکین با این حال تصریح کرده است که هر گونه اقدام شورای امنیت می بایست به بعداز مذاکرات مسکو واشینگتن در این زمینه موکول شود.

این در حالی است که میشل سیسون، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به اظهارات ویتالی چورکین گفته است، این حرف‌ها بهانه است.

وی تصریح کرده است: ما تاکنون به توافق اساسی دست نیافته ایم، چرا که روسیه به حفظ دستاوردهای نظامی بیش از مساله غیرنظامیان اهمیت می دهد.

پیشتر نیز شورشیان مخالف اسد، که اینک مناطقی در شرق حلب را در اختیار دارند، گفته‌اند با وجود حملات شدید نیروهای دولتی، حاضر به تسلیم نخواهند شد.

روز شنبه یک مقام رسمی شورشیان ضمن متهم کردن روسیه به بازگشت به مسائلی که در گفت‌وگوهای ترکیه بر سر آتش‌بس مطرح شده بود، گفته است که «نیروهای نظامی مخالفان بشار اسد با وجود حملات بمب‌افکن‌های روسیه و درگیری‌های زمینی، همچنان به مبارزه ادامه خواهند داد».

رویترز می‌نویسد در درگیری‌های اخیر در حلب بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی بی‌خانمان شده‌اند؛ ‌ساکنان مناطق شرقی که از سال ۲۰۱۲ تحت محاصره بوده اند، پس از فرار از این مناطق به قسمت غربی که در اختیار دولت سوریه قرار دارد گریخته بودند، اینک بار دیگر با بازپس گیری بیش از ۶۰ درصد از مناطق تحت کنترل شورشیان توسط نیروهای دولتی به خانه‌های خود باز می‌گردند.

XS
SM
MD
LG