لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۴

تأکید پوتین و اولاند بر همکاری مشترک در جنگ علیه داعش


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر، در کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود گفته است که مسکو آماده است تا همکاری خود با آمریکا دیگر کشور‌ها در جنگ با گروه حکومت اسلامی، داعش، گسترش دهد.

او در عین حال هشدار داده است که اقدام احتمالی ترکیه در شلیک دوباره به سوی هواپیماهای روسی، چنین همکاری را به مخاطره خواهد انداخت.

به گزارش آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین همچنین از آمریکا به دلیل اینکه مانع از حمله ترکیه به جنگنده روسی نشده، انتقاد کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:39 0:00
لینک مستقیم

در همین حال، فرانسوا اولاند با «ابراز تأسف» از سقوط هواپیما روسی توسط ترکیه، گفته است که باید از این چنین تنش‌هایی اجتناب کرد.

آقای اولاند گفته است: «در این برهه زمانی خیلی حیاتی از که از هرگونه ریسک و حادثه‌ای که باعث تشدید تنش‌ها بشود خودداری کرد».

رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرده است: «تنها هدف ما می‌بایست جنگ با داعش و از بین بردن تروریست‌ها باشد و هدف دیگری وجود ندارد».

فرانسوا اولاند همچنین گفته است که او و ولادیمیر پوتین بر سر افزایش همکاری و تبادل اطلاعات و همچنین تشدید حملات هوایی علیه گروه حکومت اسلامی همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین نیز تأیید کرده است که مسکو آماده است تا با فرانسه به صورت دو جانبه و همچنین با ائتلاف به رهبری آمریکا برای جنگ با داعش و همچنین تعیین کدام گروه تروریست می‌بایست هدف قرار گیرد، همکاری کند.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه از اینکه آمریکا مانع سرنگون کردن هواپیمای روسی توسط ترکیه نشده، به شدت از واشینگتن انتقاد کرده است.

او همچنین گفته است: «با این فرض که دیگر چنین اتفاقی روی نخواهد، ما به (همکاری) ادامه خواهیم داد».

رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرده است: در غیر این صورت چنین همکاری با هیچ کشور دیگری معنی نخواهد داشت.

«برای کاهش تنش تلاش می‌کنیم»

در همین حال احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، در یادداشتی که در روزنامه تایمز چاپ بریتانیا منتشر شد، گفته است که ترکیه، در راستای کاهش تنش با روسیه و متحدان خود همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر ترکیه یادآور شده که مشاجراتی که در سایه این رخداد پدید آمد، روابط آنکارا و مسکو را به بدترین وضعیت کشانده است.

وی ادامه داده که «به میزان لازم در این مورد بحث شده»، و اضافه کرده که در شرایطی که اقدامات لازم برای «دفاع از تمامیت ارضی ترکیه» همچنان در دستور کار هستند، ترکیه برای «کاهش تنش»، با روسیه و همپیمانان خود همکاری خواهد کرد.

ترکیه بامداد سه‌شنبه، یک فروند هواپیمای سوخوی ۲۴ متعلق به ارتش روسیه را سرنگون کرد؛ این نخستین بار در طی شش دهه گذشته بود که یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، یک جنگنده روسی را سرنگون می‌کرد.

روسیه این اقدام ترکیه را به «خنجر خوردن از پشت» تعبیر کرده و خواستار عذرخواهی ترکیه شده، اما ترکیه در مقابل می‌گوید که واکنش روس‌ها «احساسی» است و «زیبنده سیاسیون نیست».

XS
SM
MD
LG