لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

روسيه: مشکلی در تحويل سامانه موشكي اس-۳۰۰ به ايران وجود ندارد


ديميتري روگوزين، معاون نخست وزير روسيه،
ديميتري روگوزين، معاون نخست وزير روسيه،

ديميتري روگوزين، معاون نخست وزير روسيه، روز جمعه بیستم فروردین گفته است، مشکل و مانعی بر سر تحويل سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ايران وجود ندارد.

به گزارش ایتارتاس، معاون نخست وزير روسيه اظهار داشت: هیچ مساله مشکل سازی در این خصوص وجود ندارد و قرارداد تکمیل شده است.

با این حال، ديميتري راگوزين بدون پاسخ به این پرسش که آیا تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ آغاز شده، گفته است: جدول زمانی تحویل سامانه موشکی در قرار داد قید شده است.

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی برای خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار امضا کردند، اما مساله تحویل این سامانه بارها به تعویق افتاده است.

ابتدا به دلیل به دنبال تشدید تحریم‌های بین المللی علیه ایران، روسیه در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که از تحویل این سامانه موشکی به ایران خودداری خواهد کرد.

اما ایران در واکنش به اقدام روسیه با طرح شکایت در مجامع بین المللی تقاضای چهار میلیارد دلار خسارت از مسکو کرده بود.

اما به دنبال توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در ژنو برای حل مناقشه هسته ای، سال گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه ممنوعیت ارسال سامانه موشکی «اس ۳۰۰»به ایران را لغو کرد.

در همین زمینه، اواخر بهمن ماه سال گذشته همزمان با سفر حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، اعلام شد که وی در مراسم ارسال سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» به ایران که در شهر آستراخان برگزار می‌شود، شرکت می کند.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش‌ها یک مقام کاخ کرملین اعلام کرد از آنجا که ایران بهای این سامانه موشکی را پرداخت نکرده است، «شروع ارسال اولین سری از سامانه‌های موشکی اس- ۳۰۰ MU-۲ امکان پذیر نیست.»

با این حال، برخی رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که پس از آن که تل آویو اسنادی در اختیار روسیه قرار داده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی، سیستم‌های تسلیحاتی ساخت این کشور را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده است، رئیس جمهور روسیه تحویل دادن سامانه‌های اس ۳۰۰ به ایران را مجددا معلق کرده است.

XS
SM
MD
LG