لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

«روسیه» قطعنامه علیه حکومت سوریه در ارتباط با استفاده از سلاح شیمیایی را وتو می کند


کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حال معاینه افرادی که در اثر حملات شیمیایی حکومت سوریه مجروح شده اند.
کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حال معاینه افرادی که در اثر حملات شیمیایی حکومت سوریه مجروح شده اند.

روسیه اعلام کرده است که پیش نویس قطعنامه‌ای که توسط آمریکا، فرانسه و بریتانیا در محکومیت استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی تهیه شده را وتو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا، فرانسه و بریتانیا تلاش می کنند این قطعنامه اوایل هفته آینده به رای گذاشته شود. این قطعنامه ۱۱ مقام سوریه و ۱۰ نهاد این کشور را مورد تحریم قرار می دهد.

ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در پایان یک نشست غیرعلنی شورای امنیت درخصوص استفاده حکومت سوریه ازسلاح شیمیایی به خبرنگاران گفته است: من موضع کشور خود را خیلی شفاف به شرکا حاضر در این نشست اعلام کردم. چنانچه این پیش نویس قطعنامه به رای گیری گذاشته شود،ما آن را وتو خواهیم کرد.

ولادیمیر سافرونکوف ضمن رد این پیش نویس گفته است: این پیش نویس یک سویه و متکی بر شواهد و اسناد نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه تاکنون شش قطعنامه مطرح شده در شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده و عملا مانع هرگونه اقدام تنبیهی شورای امنیت علیه حکومت سوریه شده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد از رویکرد روسیه در خصوص این پیش نویس انتقاد کرده است.

نیکی هیلی گفته است: تا چه زمانی روسیه می خواهد از رژیم سوریه محافظت کند و آن را تبرئه کند؟

نماینده آمریکا تصریح کرده است: مردم در سوریه بر اثر خفگی کشته شده اند. این وحشیانه است.

وی اضافه کرده است: شما یا مدافع استفاده از سلاح شیمیایی هستید یا مخالف آن .

در گزارش یک تیم بین المللی متشکل از سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی که در ماه‌های اوت و اکتبر سال گذشته منتشر شد، آمده بود که حکومت سوریه سه بار از گاز شیمیایی کلر علیه مخالفان استفاده کرده است. این گزارش همچنین اعلام کرده بود، گروه حکومت اسلامی (داعش) نیز از گاز خردل استفاده کرده است.

تیم بین‌المللی تحقیقاتی، از طرف شورای امنیت سازمان ملل ماموریت داشت در مورد کسانی که از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کرده‌اند، تحقیق کند. این تحقیقات مربوط به حملاتی در بازه زمانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی بود.

حکومت سوریه هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی کلر را رد کرده است.

آمریکا اوایل سال جاری میلادی در واکنش به انتشار گزارش ناظران بین المللی در خصوص استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، هیجده مقام‌ بلندپایه دولتی و نظامی این کشور را در فهرست سیاه تحریم قرار داد.

جنگ داخلی سوریه صد ها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG