لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۵

هواپیمای مسافربری روسیه قبل از سقوط «متلاشی شده بود»


نخست وزیر مصر در حال بازدید از محل سقوط هواپیمای مسافربری
نخست وزیر مصر در حال بازدید از محل سقوط هواپیمای مسافربری

یک مقام هواپیمایی روسیه روز یکشنبه ۱۰ آبان پس از بازدید از محل سقوط هواپیمای مسافربری این کشور در صحرای سینا در مصر گفته است که این هواپیمای قبل از سقوط در آسمان متلاشی شده است. وی با این حال گفته است، برای نتیجه گیری در خصوص دلایل سقوط این هواپیما کمی زود است.

یک هواپیمای ایرباس ای۳۲۱ روسیه که از شرم الشیخ در مصر راهی سن پترزبورگ در روسیه بود روز شنبه برفراز صحرای سینا سقوط کرد و کلیه ۲۲۴ سرنشین ان کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، ویکتور سوروچنگو، مدیر کمیته بین دولتی هواپیمایی روسیه در قاهره گفته است: «متلاشی شدن هواپیما در آسمان روی داده است و قطعات این هواپیما در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ کیلومتر مربع پراکنده شده است.»

وی با این حال هشدار داده است: «هنوز خیلی زود است که برمبنای این اطلاعات نتیجه گیری کرد.»

در همین حال، رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که کار‌شناسان مصری در حال بررسی محتوای دو «جعبه سیاه» این هواپیما هستند و احتمالا تا چند روز دیگر نیتجه این تحقیقات اعلام خواهد شد.

این در حالی است که وزیر ترابری روسیه روز یکشنبه گفته است که هنوز تحقیقات درباره جعبه سیاه این هواپیما آغاز نشده است.

ساعاتی پس از سقوط این هواپیمای مسافربری روسیه گروه «حکومت اسلامی» در بیانیه ای مسئولیت سقوط این هواپیما را برعهده گرفت. این در حالی است که مقام‌های روسی این ادعا را رد کرده‌اند.

در همین حال، شرکت‌های هوایی قطر، امارات، بحرین و کویت اعلام کرده‌اند که تا زمان مشخص شدن علت سقوط هواپیمای روسی، از پرواز بر فراز شبه جزیره سینا خودداری می‌کنند. شرکت‌های هوایی ایرفرانس-‌کی‌ال‌ام و لوفت هانزا نیز دیروز اعلام کرده بودند، فعلا از پرواز بر فراز این منطقه در مصر خودداری خواهند کرد.

این در حالی است که عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر نیز تاکید کرده است: ماه‌ها طول خواهد کشید تا علت واقعی سقوط این هواپیما مشخص شود و در این مدت دولت مصر در تحقیقات به روسیه کمک خواهد کرد.

رییس جمهوری مصر که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفته است: این یک مساله پیچیده است و نیازمند تکنولوژی پیشرفته است بهمین دلیل تحقیقات ممکن است طول بکشد.

هواپیمای سقوط کرده از نوع ایرباس آ-۳۲۱ است و به شرکت هواپیمایی کاگَلیماویا تعلق دارد.

مقام‌های روسی گفته اند، ارتباط این هواپیمای مسافربری پس از پرواز با برج مراقب در قبرس قطع شده و از صفحه‌های رادار هم ناپدید شده‌بود.

XS
SM
MD
LG