لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

احتمالا «بمب گذاری» باعث سقوط هواپیمای روسی شد


مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی و اروپایی می‌گویند، شواهد حاکی از آن است که احتمالا بمبگذاری موجب سقوط هواپیمای روسی بر فراز صحرای سینا شده است. در این سانحه ۲۲۴ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

به گزارش رویترز، مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی و اروپایی تاکید کرده‌اند، هنوز به نتیجه قطعی در این باره نرسیده‌اند.

این در حالی است دفتر نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «در شرایطی که تحقیقات هنوز ادامه دارد ما با قطعیت نمی‌توانیم دلیل سقوط هواپیمای روسی را اعلام کنیم. ولی همزمان با جمع آوری اطلاعات بیشتر ما این احتمال را در نظر می‌گیریم که این هواپیما ممکن است در اثر انفجار یک بمب سقوط کرده باشد».

در همین زمینه، فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز پس ازجلسه کمیته واکنش به بحران دولت به ریاست نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه گفته است: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که احتمال بسیار بالایی وجود دارد که هواپیما بر اثر یک وسیله انفجاری سقوط کرده باشد.»

قرار است ژنرال عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر این هفته به بریتانیا سفر کند و اظهارات مقام‌های بریتانیایی در خصوص علت سقوط هواپیما با انتقاد وزیر امور خارجه مصر مواجه شده است.

گروه «خلافت اسلامی» در صحرای سینا روز چهارشنبه با انتشار یک پیام صوتی تردید در مسوولیت این گروه در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسی را تکذیب کرده و افزود در زمان مناسب به جهان اعلام خواهد کرد که چگونه این کار را انجام داده است.

پیش‌تر گروه حکومت اسلامی مسئولیت سقوط هواپیمای ایرباس «ای۳۲۱» روسیه برفراز صحرای سینا، را برعهده گرفته بود. اما مصر و روسیه این ادعا را رد کرده بودند.

در همین حال، ‌یک مقام امنیتی مصر نزدیک به تحقیقات از «جعبه سیاه» هواپیمای روسی به رویترز گفت است: اعتقاد بر این است که بمب گذاری بوده، اما نوع آن هنوز مشخص نیست. تحقیقات از محل سقوط هواپیما و ازمایش خاک محل حادثه در حال انجام است تا مشخص شود که آیا سقوط هواپیما بر اثر بمب بوده یا نه.

وی اضافه کرده است: تیم‌های تحقیقاتی و کار‌شناسان به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند تا در این خصوص تحقیقات لازم را انجام داده و ببیند می‌توانند به اثری از مواد منفجره دست یابند.

در همین حال، به گزارش آسوشیتدپرس یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفته است اظلاعات به دست آمده ازاستراق سمع مکالمات زمینه ساز این نیتجه گیری اولیه است یک گروه وابسته به حکومت اسلامی (داعش) در شبه جزیره سینا بمبی را در هواپیما روسی کار گذاشته است.

منابع اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند، بعید به نظر می‌رسد که رهبر گروه حکومت اسلامی در رقه سوریه دستور چنین اقدام را صادر کرده باشد.

این در حالی است که مقام های هواپیمایی روسیه می گویند: دو سناریو قابل بررسی است. نقص فنی و ورود شئ به داخل هواپیما می توانند عامل این حادثه باشند. هواپیما همین طوری نمی تواند در آسمان تکه تکه بشود. احتمال اصابت موشک بسیار بعید است چرا که اثاری از ان وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG