لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۹

محمود صادقی: قوه قضاییه گزارش گردش حساب‌های خود را به دیوان محاسبات ارائه کند


محمود صادقی در دانشگاه شیراز (عکس از فرهنگ و سیاست)
محمود صادقی در دانشگاه شیراز (عکس از فرهنگ و سیاست)

محمود صادقی، نماینده تهران روز چهارشنبه گفته است، حتی اگر صادق لاریجانی حساب سپرده غیر شخصی برای قوه قضاییه باز کرده باشد، چنین اقدامی هم غیر قانونی است. وی اضافه کرده است، قوه قضاییه می بایست گزارش گردش حساب‌های خود را به دیوان محاسبات ارائه کند.

به گزارش ایلنا و کانال تلگرام محمود صادقی، این نماینده تهران که در « نشست حاکمیت قانون و آزادی‌های سیاسی»در دانشگاه شیراز به مناسبت روز دانشجوصحبت می کرد، اظهار داشت: «من تشکر می کنم از رئیس محترم قوه قضائیه به خاطر اینکه از دیروز تا الان دارند مقداری شفاف سازی می کنند. جای تقدیر دارد که ایشان گروه گروه برخی نمایندگان را دعوت کرده اند و به آنها توضیح داده اند. مثلا دیروز فراکسیون روحانیت را دعوت کردند و به آنها نشان دادند که این حساب‌ها شخصی نیستند. این خیلی خوب است.»

وی اضافه کرده است:«خدا را شکر که این حساب‌ها شخصی نیستند. مگر ما ادعا کرده بودیم که این حساب‌ها شخصی هستند؟ ما فقط درباره حساب‌ها سوال کردیم!»

محمود صادقی در آبان ماه از رییس قوه قضاییه خواسته بود درخصوص «شایعه» واریز میلیاردها تومان از وجوه قوه قضاییه به حساب‌های وی توضیح دهد.

وی گفته بود:«کدام موازین شرعی وجود دارد که باید این وجوه تصرف و سود حاصله را تملک کند. از رئیس قوه قضائیه تقاضا دارم برای جلوگیری از سوء‌استفاده بیگانگان و شفاف شدن موضوعات، گزارشی از عملکرد این حسابها در طی ۵ ساله اخیر را ارائه دهد.»

این اظهارات واکنش تند رییس قوه قضاییه را در پی داشت و دادستانی تهران حکم جلب این نماینده را صادر کرد.

«باز کردن حساب سپرده غیرقانونی است»

محمود صادقی در ادامه گفته است: «حضرت آیت الله آملی لاریجانی! اولا شما اگر برای قوه قضائیه حساب سپرده هم باز کرده باشید، غیر قانونی است؛ ولو اینکه این حساب‌ها شخصی نباشد. ثانیا گردش این حساب‌ها باید به دیوان محاسبات گزارش بشود. که البته ما بعدا این گزارش را از آنها خواهیم خواست و در این راه کوتاه نخواهیم آمد.»

وی اضافه کرده است:«من تشکر می کنم از رئیس محترم قوه قضائیه به خاطر اینکه از دیروز تا الان دارند مقداری شفاف سازی می کنند. جای تقدیر دارد که ایشان گروه گروه برخی نمایندگان را دعوت کرده اند و به آنها توضیح داده اند. مثلا دیروز فراکسیون روحانیت را دعوت کردند و به آنها نشان دادند که این حساب‌ها شخصی نیستند.»

این نماینده اصلاح طلب تهران با اشاره به این که پرسش وی در خصوص وجود این «حساب ها» بوده اضافه کرده است:« سوال اصلی من اصل ۵۳ قانون اساسی است. این اصل می گوید کلیه دریافت های دولت در حساب های خزانه داری کل متمرکز می شود و همه پرداخت ها در حدود تعیین شده باید انجام بگیرد. این مستقیما زیر نظر مجلس باید باشد.»

به گزارش ایلنا، وی تصریح کرده است:«به رئیس دیوان محاسبات نامه نوشتم تا گزارش تفریغ پنج سال اخیر قوه قضاییه را به ما بدهید، بخصوص ردیف‌ درآمدهای اختصاصی و درآمدهای مصرفی. ما می‌خواهیم امسال به قوه قضاییه بودجه بدهیم. وقتی می‌خواهیم بودجه بدهیم، می‌خواهیم ببینم که این دستگاه چقدر دخل و چقدر خرج دارد و باید دخل‌ها و خرج‌ها مشخص شود.»

محمود صادقی همچنین در ادامه گفته قرار است روز شنبه با رییس قوه قضاییه ایران دیدار کند.

این در حالی است که سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس روز چهارشنبه از تصمیم این هیات برای ارسال بخشی از پرونده محمود صادقی به قوه قضائیه خبر داد.

این سخنگو همچنین اعلام کرده که در خصوص اظهارات محمود صادقی با موضوع حساب‌های قوه قضائیه٬ این قوه تاکنون شکایتی از وی به هیات نظارت ارسال نکرده است.

واکنش به شعارها

به گزارش ایلنا، محمود صادقی به دنبال شعار «مرگ بر فتنه گر» برخی از حاضران در این مراسم گفته است:« مرگ بر من، مرگ بر من. مرگ بر منی که با دستان خودم جسد تکه تکه شده پدرم را از زیر آوارها بیرون کشیدم. مرگ بر منی که در جبهه مجروح شدم و سر و کمرم ترکش خورد و در بیمارستان شهید کلانتری دزفول یک هفته بستری شدم، پس از یک هفته دوباره به جبهه برگشتم.»

طبق این گزارش به دنبال این اظهارات نماینده تهران « دانشجویان شعار بسیجی واقعی؛ باکری و صادقی را سر دادند.»

همچنین گزارش ها حاکی است که به دنبال اظهارات محمود صادقی علیه رسانه های خارجی، یکی از دانشجویان مخالف که در جمع دانشجویان با فریاد سعی میکرد به حرف های او اعتراض کند.

به گزارش ایلنا محمود صادقی از این دانشجو دعوت کرد که پای تریبون صحبت هایش را بزند.

این دانشجو خطاب به محمود صادقی گفته است: «حرف های شما درباره خارجی ها نژادپرستانه است. از سویی نامه امام خمینی به جان اف کندی و جیمی کارتر موجود است. این نامه منتشر شده اما اصولگرایان و اصلاح طلبان نامه امام را انکار می کنند.»

صادقی از این معترض خواست که جای او بنشیند و سپس گفته است:« زنده باد مخالف من.»

XS
SM
MD
LG