لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

صالحی: بين فهم مشترک و توافق فاصله قابل توجهی وجود دارد


علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران،
علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران،

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز يکشنبه ۲۳ فروردين ماه با اذعان به وجود اختلاف ايران و آمريکا در خصوص نتيجه تفاهم هسته ای در لوزان، سوييس تاکيد کرده است، آنچه که تا به اينجا انجام گرفته، فهم مشترک روی موضوعات مختلف بوده است و نه توافق.

علی اکبر صالحی در گفت و گو با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم وابسته به جمهوری اسلامی در خصوص تفاوت برداشت از نتيجه مذاکرات لوزان اظهار داشته است:« هرکسی می خواهد روايت خودش را از مذاکرات هسته ای داشته باشد؛ ولی بايد به اين مسائل توجه داشت که اولا ما تا به امروز هيچ توافقی نکرده ايم، هرآنچه تا به امروز انجام گرفته، فهم مشترک روی موضوعات مختلف بوده، بين فهم مشترک و توافق فاصله قابل توجهی هست، از يک جهت، فهم مشترک برای رسيدن به توافق کمک می کند.»

طی روزهای اخير مساله اختلاف روايت های ايران و امريکا از تفاهم هسته ای در لوزان سويیس و تفاوت «فکت شیت» آمریکا، انتقاد شماری از نمايندگان کنگره آمریکا و مجلس ایران را در پی داشته است.

با این حال، رييس سازمان انرژی اتمی ايران و از مذاکره کنندگان هسته ای در لوزان سوییس تاکید کرده است که «فکت شيت» ايران با صلاح ديد محمد جواد ظريف، وزیر امور خارجه، «ممکن است منتشر شود».

فهم مشترک و دستیابی به توافق

علی اکبر صالحی همچنين گفته است: اگر فهم مشترکی روی موضوعات مهم نمی داشتيم، يقيناً اگر می خواستيم به يک توافقی برسيم، خيلی مشکل می شد، پس الان می توان گفت که زمينه برای رسيدن به توافق هموار شده، البته جزئيات و مسائلی هست که بعداً بايد به آن رسيدگی کرد و اين دو سه ماهی که پيش رو داريم، برای همين کار است.

اين مقام ايران که در مذاکرات هسته ای لوزان حضور داشته همچنین تاکید کرده است:« در بعد فنی به فهم مشترک رسيديم ، مسائل فنی از مسائل حقوقی و سياسی روشنتر است مسائل فنی مسائلی است.»

رييس سازمان انرژی اتمی ايران تصریح کرده است که جمهوری اسلامی اجازه بازديد از «تاسيسات نظامی و تاسيسات غير هسته ای» را نخواهد داد.

علی اکبر صالحی همچنين در خصوص دوره اعتماد سازی گفته است:«وقتی که مذاکرات شروع شد امريکائيها بحث ۲۵ سال را پيش کشيده بودند ايران نيز بحث دو سال را بالاخره در طول مذاکرات اينقدر اين بحث ادامه يافت تا دو طرف نهايتا بر ده توافق کردند پس دوره اعتماد سازی همان ده سال است اما تفاهم شد که برخی امور موردی نه اساس و کليت کار مواردی که خيلی برای ما محدوديت ايجاد نمی کند.»

لغو يکماه تحريم ها

رييس سازمان انرژی اتمی ايران در خصوص نحوه لغو تحريم ها گفته است:« پس ابتدا توافقی حاصل خواهد شد و توافقنامه ای از طرف دو طرف که الزام آور است امضا می شود و همان روز قطعنامه ها لغو می شود و بعد وارد مرحله اجرايی می شود که در آن يک سری اقداماتی وجود دارد که ما بايد انجام دهيم و اقداماتی نيز هست که آنها بايد انجام دهيم.»

علی اکبر صالحی درباره اينکه چه مقدار زمان می برد که طرف ايرانی به تعهداتش عمل کند و طرف ديگر نيز تحريم ها را رفع کند، تصريح کرده است: ما تلاش می کنيم به ماه نرسد، اما ممکن است برخی به ماه برسد. مدتی طول می کشد و ما تلاش می کنيم اين مدت را کاهش دهيم.

در حالی که مقام های ایران تاکید می کنند که تحریم ها علیه جمهوری اسلامی باید یکباره لغو شوند، مقام های آمریکا تصریح کرده اند که لغو تحریم ها مرحله ای خواهد بود.

در همین حال، عباس عراقچی، از اعضای ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، گفته که «احتمال زيادی» وجود دارد که دور بعدی مذاکرات با قدرت‌های جهانی، در شهر نيويورک آمريکا و در حاشيه اجلاس بين‌المللی خلع سلاح برگزار شود.

ایران و شش قدرت جهانی تا ۳۰ ژوئن مهلت دارند تا به توافق نهایی و جامع بر سر برنامه هسته ای ایران دستیابند.

XS
SM
MD
LG