لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

کمالوندی: صالحی با وزیر انرژی آمریکا در ژنو گفت‌وگو می‌کند


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، جمعه اول اسفندماه گفته است که علی اکبر صالحی،‌ رييس سازمان انرژی اتمی ، شنبه در راس هياتی برای مذاکره با وزير انرژی آمريکا عازم ژنو در سوييس می شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران گفته است: «علی اکبر صالحی در اين سفر در خصوص موضوعات فنی مذاکرات جاری با ۱+۵ با آقای مونيز وزير انرژی آمريکا رايزنی هايی دارد.»

در همين زمينه، سخنگوی وزارت انرژی آمريکا نیز در بيانيه ای اعلام کرده است که ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا به درخواست جان کری، وزير خارجه امور خارجه اين کشور به ژنو سفر خواهد تا در کنار وی در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ايران حضور داشته باشد.

اين بيانيه تصريح کرده است که ارنست مونيز به هيات مذاکرات کننده آمريکايی خواهد پيوست و در مذاکرات بر سر جزييات فنی مشارکت خواهد داشت.

در حالی بهروز کمالوندی از سفر علی اکبر صالحی به سوييس در روز شنبه خبر داده است که روز جمعه دور نخست مذاکرات هسته ای سه جانبه ايران و آمريکا و اتحاديه اروپا روز جمعه در ژنو برگزار شد.

در اين دور از مذاکرات که عباس عراقچی،‌ معاون وزير امور خارجه ايران، وِندی شرمن، معاون سياسی وزارت خارجه آمريکا و هلگا اشميت، از مذاکره کنندگان ارشد اتحادیه اروپا حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا ، اين مذاکرات در مجموع پنج ساعت طول کشيده است.

قرار است روز شنبه نيز اين مذاکرات ادامه يابد و سپس محمد جواد ظريف و جان کری، وزيران خارجه ايران و آمريکا در روزهای يکشنبه و دوشنبه در ژنو ديدار کنند.

به گزارش صدای آمريکا، جان کری روز يکشنبه عازم ژنو خواهد شد. جين ساکی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در اين زمينه گفته است:«ما تقريبا شش هفته وقت داريم تا به هدف خود يعنی دستيابی به توافق چارچوب سياسی، برسيم.»

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به يک توافق موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق نهايی هستند.

ايران و گروه ۱+۵ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستيابی به توافق را تمديد کرده اند. اکنون مهلت برای دست يابی به توافق ماه ژوئن تعيين شده است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ايران و گروه ۱+۵ به توافقی سياسی در اين زمينه دستيابند.

XS
SM
MD
LG