لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

صالحی: طرف های مذاکره لغو يکجای تحريم ها را پذيرفته اند


علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ایران

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ایران، شنبه پنجم ارديبهشت با اشاره به مذاکرات هسته ای سه روزه در وين گفته است که در اين مذاکرات اعضای گرو ه ۱+۵ پذيرفته اند به هنگام توافق نهايی بر سر برنامه هسته ای ايران کليه تحريم ها لغو شود.

علی اکبر صالحی که با شبکه اول تلويزيون دولتی ايران صحبت می کرد، اظهار داشت: « در روزهای اخير در وين بخشی از مسائل ابهام زدايی شد و طرفهای مقابل لغو يکجای تحريمها را پذيرفته اند.»

مذاکرات سه روز ايران و گروه ۱+۵ از چهارشنبه تا جمعه در وين پايتخت اتريش برگزار شد و به گفته مقام های مذاکره کننده ايران، محور اين دور از مذاکرات، چگونگی لغو تحريم ها عليه جمهوری اسلامی بود.

علی اکبر صالحی با اشاره به اينکه «اکنون مذاکرات وارد جزييات شده است و در لوزان به مفاهيم مشترکی درباره محورهای اصلی مذاکرات از جمله نطنز ، فردو و اراک رسيديم»، گفته است:« وارد اين عرصه شده ايم که مفاهيم مشترک به توافقنامه تبديل شود.»

رييس سازمان انرژی اتمی ايران همچنين تصريح کرده است: « مسائل حقوقی و فنی روشن است و بحث تحريمها نيز بايد روشن شود بويژه پس از گزاره برگی (فکت شيت) که آمريکاييها منتشر کرده اند.»

وی با اين حال تاکيد کرده است که در مذاکرات سه روزه در وين « ابهامات مربوط به گزاره برگ(فکت شيت) آمريکايی تا حدودی برطرف شد

علی اکبر صالحی می گويد، بسياری از مسايل مذاکراتی را را نمی توان به صورت علنی مطرح کرد، زيرا ممکن است مورد سوءاستفاده برخی در خارج از جمله اسرائيل قرار گيرد.

ايران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان (اعضای گروه ۱+۵ ) روز ۱۳ فروردين در لوزان سوييس با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که «چارچوب»های توافق نهايی را مشخص کرده‌اند.

بر اساس تفاهم لوزان، دامنه برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی لغو شود.

به دنبال تفاهم لوزان و انتشار فکت شيت وزارت امور خارجه آمريکا از مذاکرات لوزان، مساله چگونگی رفع تحريم ها عليه جمهوری اسلامی به مناقشه بين ايران و آمريکا بدل شد.

در حالی که مقام های آمريکا از رفع تحريم ها به صورت مرحله ای پس از توافق خبر می دادند، در مقابل مقام های ايران از جمله رهبر و رييس جمهوری بر لغو کليه تحريم ها به هنگام توافق تاکيد کردند.

XS
SM
MD
LG