لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۵

وزیر خارجه عربستان: از سیاست های ترامپ در قبال ایران و داعش استقبال می‌کنیم


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان،
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان،

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز دوشنبه گفته است، ریاض از رویکرد دولت دونالد ترامپ برای احیای آمریکا در جهان و به ویژه برای مهار ایران و شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، استقبال می‌کند.

به گزارش رویترز، عادل الجبیر که در پاریس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت، «ما نسبت به دولت آینده (آمریکا) خوشبین هستیم و منتظر هستیم تا درهمه حوزه‌هایی که نگرانی مشترک داریم با یکدیگر همکاری کنیم.»

وزیر امور خارجه عربستان اضافه کرده است: «از نظر ما سیاست‌های دولت ترامپ هماهنگ و روشن هستند. می‌خواهد نقش آمریکا را در جهان احیا کند، ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم. می‌خواهد داعش (گروه حکومت اسلامی) را شکست دهد، کاملا. می‌خواهد ایران را مهار کند، …. کاملا (استقبال می‌کنیم).»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا روز جمعه به طور رسمی سوگند یاد خواهد کرد.

طبق این گزارش، عادل الجبیر گفته است، عربستان و آمریکا منافع مشترک ژئوپولیتک در سوریه، عراق، یمن و ایران دارند. وی اضافه کرده است دو کشور همچنین در حوزه‌های مالی و انرژی منافع مشترک دارند.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرده است: اهدافی که ما می‌خواهیم محقق شوند، اهداف مشترکی هستند. شاید ما اختلافات احتمالی بر سر چگونگی دستیابی به این اهداف با یکدیگر داشته باشیم، اما ما بر سر آنچه که با انجام شود یا نشود با یکدیگر اختلاف نداریم.

عادل الجبیر در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط بین ریاض و تهران، ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه متهم کرده است.

روابط ایران و عربستان به دنبال آغاز اعتراضات در کشور‌های عرب یا «بهار عرب» دچار تنش شد. با آغاز اعتراضات و درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ ایران از حکومت بشار اسد حمایت کرد و عربستان سعودی نیز در مقابل مخالفان حکومت سوریه را مورد حمایت قرار داد.

به دنبال اعدام یک روحانی برجسته شیعه در عربستان، سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد مورد حمله قرار گرفت. عربستان در واکنش به این اقدام روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. در ادامه این اختلافات ایران نیز سفر حجاج به عربستان را متوقف کرد.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه گفته است: روابط ما با ایران تیره است و این هم نتیجه سیاست‌های خصمانه و تهاجمی ایران است.

عادل الجبیر اضافه کرده است: نمی‌توان گذاشت که به مرگ و نابودی محکوم بشویم، بعد هم انتظار داشته باشی ما صورتمان را برگردانیم (و نادیده بگیریم). ما (برای بهبود روابط) تلاش کردیم ولی نتیجه بخش نبود.

وی همچنین در خصوص مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان گفته است که این مذاکرات ارزش آزمودن را دارد، ولی نباید جریان‌های میانه رو مخالف حکومت سوریه از این مذاکرات کنار گذاشته شوند.

عادل الجبیر گفته است: «هدف این مذاکرات برقراری آتش بس و آغاز روند مذاکرات سیاسی است. بگذار آن را بیازماییم. البته تاکنون که موفقیتی نداشته است.»

مذاکرات آستانه قرار است اندکی پس از تشکیل دولت جدید ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ، برپا شود.

XS
SM
MD
LG