لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

بخش عمده‌ای از ۵۸ مقاله تقلبی «متعلق به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است»


شاهین آخوند زاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایران
شاهین آخوند زاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایران

شاهین آخوند زاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه با اعلام کشف «شبکه خرید و فروش مقاله داخلی و خارجی» گفته است: بخش عمده ۵۸ مقاله تقلبی ارسالی از ایران که اخیرا خبرساز شده، متعلق به «دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده است».

هفته پیش، مجله «نیچر» نوشت که ۵۸ مقاله که توسط ۲۸۲ محقق ساکن در ایران نوشته شده بود، از سوی این ناشر که از معتبرترین ناشران مقالات علمی است، از مجموعه‌های علمی حذف شده اند. انتشارات اسپرینگر نیچر، اعلام کرد که به نظر می‌رسد بخش «داوری» در این مقالات به درستی انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاهین آخوند زاده اظهار داشت: ما این مقاله‌ها را بررسی کردیم و تیم متخصصی آنها را رصد کرده است و متوجه شدیم که این ۵۸ مقاله همگی از طریق یک شرکت نشر غیر قانونی که در زمینه خرید و فروش مقاله و پایان نامه فعالیت می کند در این انتشارات خارجی به چاپ رسیده است.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایران اضافه کرده است: افرادی که در تهیه این ۵۸ مقاله نقش داشتند عمدتا دانشجو و غیر هیات علمی بودند اما این موضوع آنها را از اشتباه بزرگی که داشته اند مبرا نمی کند.

وی همچنین گفته است: سه رد پا در این شبکه پیدا شده است که یکی از آنها این است که بخش عمده‌ای از این ۵۸ مقاله، متعلق به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده است. ردپای دیگر این بوده که یک نفر از داخل کشور ناشر «اشپرینگر» را از این تخلف مطلع کرده در حالی که ناشر متوجه این تخلف نشده بود.

شاهین آخونده زاده تاکید کرد: این شبکه اکنون شناسایی شده است و بخش‌های مختلف قضایی و حقوقی در حال کار بر روی آن هستند و به زودی برخوردهای شدیدی با این افراد صورت می گیرد.

در همین زمینه، وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، روز دوشنبه ۱۷ آبان گفته بود که «به همه دانشگاه ها اعلام شده است تخلفات علمی صورت گرفته توسط برخی از محققان ایرانی را پیگیری کنند.»

هفته گذشته « نیچر» نوشته بود،در تمام مقالاتی که اسپرینگر نیچر آنها را از شمار مقالات علمی خارج کرده است، شواهدی از دستکاری در معرفی نویسنده اصلی مقاله و دستکاری در داوری دیده می‌شود و در هفتاد درصد این مقالات، شواهدی مبنی بر سرقت علمی وجود دارد.

به گفته خانم امی بروک ویت، سخنگوی مجله «بایو مد»، در ۵۷ درصد مقالات شناسایی شده از سوی این نشریه، شواهد دستکاری در داوری و در ۹۳ درصد آنها آثار سرقت علمی وجود دارد.

XS
SM
MD
LG